Journaliststudenter fick två dokumentärer nominerade på Tempofestivalen 2023

Inom dokumentärfestivalen Tempo finns tävlingen Short Dox Radio där tio ljuddokumentärer på max tre minuter har valts ut att tävla om att bli bästa dokumentär. Vinnaren går sedan vidare till Short Dox Nordic för att tävla i hela Norden. Journaliststudenterna Miranda Wretman och Lydia Bandolin Sörlin skickade in två bidrag – och båda kom med.

jag blev lite frälst av att jobba med radio

Det var radioläraren Amanda Glans som tipsade studenterna som gick tredje terminen i journalistprogrammet om att tävlingen Short Dox Radio fanns, ifall någon skulle vilja skicka in något. Miranda Wretman och Lydia Bandolin Sörlin bestämde sig för att prova. Det blev ljuddokumentärerna Min syster skrev och Välkommen hem.

Fr. v: Lydia Bandolin Sörlin och Miranda Wretman. Foto: Henrik Schröder

Miranda går nu fjärde terminen och Lydia andra terminen på programmet men känner varandra sedan tidigare.
- Vår lärare la upp den här tävlingen på Athena och då tyckte jag att det lät så kul. Jag har hållit på med skrivande och Lydia med dokumentärfilm, då tänkte jag: nu ska vi testa radio tillsammans.

Har ni något speciellt intresse för radio?
- Ja, jag sökte in hit med tanken att jag ville hålla på med radio och poddar för det är det jag konsumerar mest av journalistik, säger Miranda.
- Sen tror jag också att vi kände när vi jobbade med det här att det är ett så enkelt medium – man behöver väldigt lite utrustning; det är lätt att åka ut till platser och det fångar ändå väldigt mycket. Och det var väldigt kul också just att du (Lydia) hållit på med film, jag har hållit på med text och att vi nu skulle hålla på med något helt nytt och försöka måla upp en berättelse men bara med ljud. Att få tänka i ljud.

Lydia, som går andra terminen, har inte hunnit ta radiokursen i programmet men har erfarenhet från ljud sedan tidigare.

- Jag har lärt mig ljud på min dokumentärfilmskola, men då var det film så när Miranda presenterade idéen så tyckte jag det lät kul för jag tycker om att jobba dokumentärt med film men ’hur stor skillnad är det att bara jobba med ljud?’ Jag lärde mig att det är ett helt annat berättande och att få överföra mina kunskaper om film till ljud var väldigt givande och också utmanande. Men jag blev lite frälst av att jobba med radio, för att det är så mycket enklare även om det är jobbigt också, det var ju kort det vi gjorde, men man behöver ingen kamera och annat utan man ska bara ut och fånga en berättelse, bra ljud och så gå hem och klippa det.

Att göra ett reportage som är kort är en utmaning, en dokumentär berättelse innehåller väldigt mycket inspelat att arbeta med i klipprummet.

- Tre timmars råmaterial fanns till exempel på Välkommen hem. .. och det skulle ner till tre minuter, så vi jobbade jättemycket, säger Lydia.

Hur har att gå journalistprogrammet hjälpt er att kunna göra de här dokumentärerna?
- Vi har fått mycket hjälp av tillgängliga lärare och support, lokalerna finns öppna, utrustning finns att låna, en grogrund för att man ska vilja hitta på egna kreativa projekt, säger Miranda.

Hur känns det då att blivit nominerade till Short Dox Radio?
- Det känns jättekul, vi trodde inte vi skulle bli nominerade och inte med båda framförallt. Jättekul också att få jobba med radio och något dokumentärt, säger Lydia.

Tempo dokumentärfestival pågår 2023 mellan 6 och 12 mars.

Du kan se de nominerade bidragen till Short Dox Radio på webben och vara med på uppspelning och prisutdelning söndagen den 12 mars.
Läs mer här

Vill du också jobba med radio?

Sök till Journalistprogrammet

Journalistprogrammet - kandidatprogram (HJOOK)