Läget - nyhetssajten som drivs av journaliststudenter på SU

Läget är Sveriges första och hittills enda nyhetssajt för ungdomar - och den drivs av studenterna inom journalistprogrammet på JMK, Institutionen för mediestudier, Stockholms universitet.

Riktiga nyheter och reportage av journaliststudenter

Redaktionen med journaliststudenter
Redaktionsmiljö i Garnisonen för nyhetssajten Läget. Fr. v: Olof Östman, Gustava Söder och Anna Hedlin. Foto: Henrik Schröder/IMS

Läget bevakar nyheter som är särskilt intressanta för ungdomar. Målgruppen i år är alla mellan 13 och 19 år.
Även om nyhetssajten är en del av utbildningen så är det skarpa "riktiga" nyheter som studenterna producerar, precis som riktiga journalister - och det är precis vad de är på Läget.

På Läget kan du läsa om kriget i Ukraina med särskilt fokus på unga, men också kolla på klipp om hur man bäst täcker sugmärken eller om villkoren för filmstudenter i Georgien. Du får tips om hur du söker sommarjobb men kan också följa utvecklingen kring påskupploppen.

Reporter från Läget i Tblisi
Lägets utsände i Tblisi, Georgien: Marie Walter.Foto: Marie Walter.

Det är bra att träna sig på att folk läser det man skriver.

-    Vi har skrivit så mycket nu att det har blivit kul, det känns som inte så svårt och ångestladdat längre, säger Tea Lange.
-    Man behöver inte sitta med skämskudden längre när man skriver, lägger Theo Azcarate Odhag till. Och det är kul att vi får välja fritt vad vi ska skriva om.
-    Jättekul, säger Evelina Emås. Det är bra att träna sig på att folk läser det man skriver.
-    Topp! tycker Lovis Bratt Deland.

Samarbete med lokalredaktion

Under kursen samarbetade studenterna med Nyhetsbyrån Järva och Läget använde under några veckor en lokalredaktion i Rinkeby Folkets Hus som studenterna tycker ger ett annat perspektiv än att röra sig runt Karlaplan där JMK ligger.

det är bara att gå ut och kolla läget

-    Man skiftar fokus. Det är kul att vara här lite längre och inte bara göra typ studiebesök, säger Ines Linder som sitter med block och laptop i rummet JMK hyr i Rinkeby Folkets Hus.
-    Man får känna på hur det är att vara en lokalredaktion, det är bara att gå ut och kolla läget, säger Hjalmar Insulander.

Skärmdump från Läget våren 2022.

Här hittar du Läget

Besök nyhetssajten Läget här

Prenumerera på Lägets nyhetsbrev här

Glöm inte att följa Läget på Instagram

Kort om Läget

Läget är mest aktiv under vårterminerna under kursen Nyhetsjournalistik. I år är det sjätte gången Läget används.

Läget är utvecklad på JMK och kan följas på mobil, surfplatta och dator.

Vill du också skriva för Läget?

Kul! Då ska du söka vårt journalistprogram: Journalistprogrammet - kandidatprogram, 180 hp.

Läs mer om programmet och hur du ansöker här

Hoppas vi ses!