Nadya Abbasi: "Wallraffandet var det tuffaste"

På lördag i nästa vecka får vi veta om JMK-studenterna Emilia Lindell, Emma Rosdahl och Nadya Abbasi tar hem Guldspaden i kategorin Studentspaden – för reportaget "Omvändelseterapi" som publicerades i Aftonbladet förra året. "Vi tycker att det är kul", säger Nadya Abbasi som ser fram emot att besöka Grävseminariet i Karlstad.

Reportrarna Emilia Lindell, Nadya Abbasi och Emma Rosdahl. Foto: Svante Emanuelli © 7 mars 2023.
Reportrarna Emilia Lindell, Nadya Abbasi och Emma Rosdahl som gjort den granskande artikelserien "Omvändelseterapi" som publicerades i Aftonbladet i månadsskiftet maj-juni 2022. Foto: Svante Emanuelli © 7 mars 2023.

PUBLICERAD: 22 mars 2023
UPPDATERAD: 3 april 2023

Youtube: Följ Guldspadegalan här

Det är nu för andra året i rad som journaliststudenter vid Stockholms universitet har nominerats till Studentspaden.

– Det känns såklart jätteroligt och ärofyllt. Det känns också väldigt bra att granskningen uppmärksammas och att det här ämnet kanske börjar diskuteras igen i samband med nomineringen, fyller Emilia Lindell i.

Aftonbladet nominerade till Studentspaden

De tyckte alla att det var svårt att arbeta under falsk identitet, i linje med den tyske journalisten Günter Wallraffs metoder.

– Jag tror att vi alla är överens om att det var just wallraffandet som var det tuffaste. Både i vår roll som journalister och rent emotionellt, säger Nadya Abbasi.

Och Emma Rosdahl tillägger att:

– Det var första gången vi använde den metoden. Det krävde en del research, diskussion och planering för att se till att det gick rätt till och att vi inte blev avslöjade.

För Emilia Lindell var det viktigt att diskutera och ifrågasätta om metoden var etiskt försvarbar.

Emma Rosdahl påpekar att det var svårt att få kontakt med de personer som utsätts för omvändelseterapi, eftersom de inte alltid är medvetna om det. Och det var få som vågade prata om det med journalister.

JMK-studenter bakom två av tre nominerade bidrag

Reportrarna Felix Wilow och Jonathan Aronsson Fält. Foto: Mathilda Nilsson © 2023
Reportrarna Felix Wilow och Jonathan Aronsson Fält gjorde SvD:s reportageserie "Den ödesdigra väntan" som även den nominerats till Studentspaden. Foto: Mathilda Nilsson © 2023

SvD-reportage kan vinna Guldspaden

Samtidigt som Emilia Lindell, Emma Rosdahl och Nadya Abbasi nominerades för Aftonbladets reportageserie om omvändelseterapi, fick Jonathan Aronsson Fält och Felix Wilow på samma utbildning en nominering för grävreportagen om "Den ödesdigra väntan" som publicerades i SvD i juni.

Fem journaliststudenter vid JMK nomineras till Studentspaden

Eftersom två av årets nominerade bidrag till Studentspaden - kommer från JMK-studenter ser vinstchanserna goda ut. Men allting kommer att avgöras på Guldspadegalan som äger rum den 1 april på Grävseminariets sista dag vid Karlstad CCC.

Bidragen till Studentspaden 2022

Aftonbladet: Omvändelseterapi
av Emilia Lindell, Emma Rosdahl och Nadya Abbasi
Handledare: Erik Palm

SvD: Den ödesdigra väntan – ALS-drabbad i Sverige
av Jonathan Aronsson Fält och Felix Wilow
Handledare: Jesper Huor

Hemliga nollningsritualer vid Linnéuniversitetet (3770 Kb)
av Jacob Malmgren och Simon Brostedt

Erik Palm: "Vi ska kunna berätta obekväma sanningar"

Erik Palm som undervisar de fem studenterna, ser det som ett gott betyg för kursen i undersökande journalistik.

— Jag tror framgången handlar om att vi uppmuntrar och stöttar studenterna att våga ta vissa risker för att kunna berätta viktiga historier för att belysa missförhållanden. Undersökande journalistik handlar bland annat om att utnyttja det publicistiska utrymmet vi har fått av lagstiftarna, säger han och fortsätter:

— Vi ska kunna berätta obekväma sanningar. Det gäller att inte bli överbeskyddande och feg. Det leder bara till självcensur. I kursen har vi även inspirerande gästföreläsare, några av de bästa grävjournalisterna. Sen är studenterna väldigt duktiga och ambitiösa och tycker det är spännande att gräva. Så mycket av arbetet som lärare handlar att ge dem kreativt utrymme, trygghet och journalistisk frihet.

Vad innebär det för dessa studenter att de handleds av erfarna journalister i grävprojekten?

— Att jag och Jesper (Huor) har decennier av publicistisk erfarenhet, varav en hel del i riskfyllda projekt, ger nog en trygghet för studenterna. De vet att vi har grävt själva och har stött på snarlika problem och risker själva. Med vår erfarenhet ser vi att de är på rätt väg, tar kalkylerade risker, och vi kan guida dem i mål med lite tips. Hade vi inte haft vår journalistiska erfarenhet hade vi nog inte vågat släppa studenterna så pass fria som vi gör. Och med frihet och kreativitet kommer också resultat, säger Erik Palm.

UG:s reportage om den utrotningshotade ålen

Ål. Foto: Erik1765 © Mostphotos
Efter reportaget "Den sista ålen" som producerades 2021 uppmärksammade Uppdrag granskning frågan om den hotade ålen i fem program under 2022. Foto: Erik1765 © Mostphotos

Utöver de två nomineringarna till Studentspaden har även journalistläraren Erik Palm nominerats till Guldspaden för Uppdrag gransknings reportage om den utrotningshotade ålen.

TEXT
Svante Emanuelli