Ny rapport pekar på svårigheter för medier att verifiera uppgifter från Ukraina

På torsdagen släpptes en rapport om svenska mediers krigsrapportering från Ukraina, som pekar på svårigheterna med att verifiera uppgifter från och i konfliktmiljöer. SVT Kulturnyheterna berättade om hur den svenska krigsrapporteringen kritiserats i granskningen. I rapporten medverkar bland annat medieforskarna Andreas Widholm och Maria Nilsson, Stockholms universitet.

Andreas Widholm och Maria Nilsson medverkar i ny rapport. Foto: Okänd/Niklas Björling
Andreas Widholm och Maria Nilsson medverkar i nya rapporten Källkritik & krig – propaganda, desinformation och lögner från Institutet för mediestudier. Foto: Okänd/Niklas Björling

SVT: Ny rapport kritiserar svenska mediers krigsrapportering om Ukraina

I granskningen Källkritik & krig – propaganda, desinformation och lögner lyfter författarna fram att:

• Det är ovanligt att redaktionerna verifierar den egna rapporteringen.
  • Faktakollen överlåts till utländska nyhetsbyråer och medier.
  • En helt övervägande del av krigsrapporteringen sker på distans.

Rapporten presenterades även närmare under ett webbinarium i regi av Institutet för mediestudier.