Nya modetrender kommuniceras mer splittrat

Pandemin har gjort att modeindustrins sätt att kommunicera om nya trender och nya kollektioner har blivit mer splittrat. Det berättar Jessica Conrah, doktorand i modevetenskap, Stockholms universitet, i en intervju som sändes i Godmorgon världen i P1 den 2 januari 2022.

Övergångsställe längs Drottninggatan, Stockholm. GENREBILD. Foto: Ove Nordström © Mostphotos
Den 2 januari medverkade modedoktorand Jessica Conrah, Institutionen för mediestudier, i Godmorgon världen där hon pratade om hur modetrender sätts under pandemin. GENREBILD. Foto: Ove Nordström © Mostphotos

Modeindustrins makt satt ur spel

Hon tillägger att:

– Och det innebär en förändring i det sätt som den traditionella modevärlden kommunicerar vad nästa trend kommer vara.

Hur andra uppfattar oss är viktigt när vi väljer kläder, enligt Jacob Östberg, professor i reklam och pr, Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Kläder är ett sätt att berätta vem man är eller hur man vill uppfattas.

– Konsumtion överlag har symboliska aspekter. Det vill säga att det står för någonting mer än bara den funktion det har. Eftersom kläder är det som väldigt många runt omkring oss, är det första som de lägger märke till när vi träffar de. Så blir det någonting som vi använder som en projektionsyta för att berätta en historia, både för oss själva och för andra om vilka vi är. Det handlar om att man iscensätter på olika sätt sin tänkta identitet genom kläder, säger Jacob Östberg.