Stockholms universitet har utsett Susanne Ljung och Richard Dyer till hedersdoktorer

Stockholms universitet har utsett Richard Dyer, professor emeritus i filmvetenskap vid King’s College, London, och Susanne Ljung, modejournalist och programledare vid Sveriges Radio, till 2023 års hedersdoktorer. Båda har varit verksamma vid Institutionen för mediestudier och har "på ett utmärkande sätt bidragit till universitetets forskning och utbildning".

Hedersdoktorerna Susanne Ljung och Richard Dyer. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio; Greg Funnel
De två nyligen utsedda hedersdoktorerna vid Stockholms universitet: Susanne Ljung, programledare för Stil på Sveriges Radio, och Richard Dyer, professor emeritus i filmvetenskap vid King’s College, London. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio; Greg Funnel

Pressmeddelande: Tio nya hedersdoktorer vid Stockholms universitet

In English: Ten new Honorary Doctorates at Stockholm University

Susanne Ljung

Susanne Ljung är journalist och har skrivit om musik, resor, film och inte minst om mode. Under åren 1997–2001 var hon chefredaktör för livsstilsmagasinet Damernas värld och sedan 2016 är hon modekrönikör i Dagens Nyheter. Sedan 2007 är hon programledare för radioprogrammet Stil i Sveriges Radio i vilket hon avhandlar och undersöker modets många uttryck och företeelser. Genom en aldrig sinande och smittande nyfikenhet bidrar Susanne Ljung här till att väcka ett intresse för modets många betydelser bortom dess yta och kommers, vid många tillfällen i samtal med medarbetare från Stockholms universitet.

Richard Dyer

Richard Dyer är professor emeritus i filmvetenskap vid King’s College, London. Han är sedan 1970-talet en av de internationellt mest betydande filmforskarna och en pionjär inom representationsforskning med fokus på sexualitet, etnicitet, genus och ras inom både television och film.

Han är även tongivande inom forskningsfälten filmhistoria, film- och televisionsgenrer, filmstjärnor, italiensk film, filmmusik och Hollywood-film. Sedan tidigt 1990-tal har Dyer bidragit med sin stora kunskap till olika undervisnings- och forskningsmiljöer vid Stockholms universitet.