Våga berätta-priset 2023 - prisutdelning, föreläsning och seminarium

Den 25 april delar Suicide Zero för nionde året i rad ut journalistikutmärkelsen Våga berätta-priset och du är välkommen att närvara antingen fysiskt eller digitalt i årets ceremoni som äger rum vid JMK, Stockholms universitet. Frida Boisen, 2021 års pristagare och journalist leder prisutdelningen. Rickard Bracken, generalsekreterare Suicide Zero, Michael Westerlund, forskare vid Stockholms universitet och Nationellt Centrum för Suicidforskning och Prevention, samt vinnarna av Våga berätta-priset 2023 medverkar i panelen. Dessutom deltar professor Thomas Niederkrotenthaler, Medical University Vienna, via länk.

Prisutdelning: Suicide Zero delar ut Våga berätta-priset

Datum: 25 april 2023
Tid: 16:00 - 17:45
Plats: JMK-salen, plan 4, Karlavägen 104 samt via Zoom

Här hittar du mer information

Pressrelease: Välkommen på Våga berätta-priset 2023

Under ledning av tidigare pristagaren – journalisten och programledaren – Frida Boisen blir prisutdelningen en spännande fördjupning i nycklarna till att berätta journalistiskt om ett historiskt sett mycket laddat ämne. Årets pristagare kommer delta i ett panelsamtal tillsammans med Michael Westerlund, forskare och expert på självmordsrapportering, samt Suicide Zeros generalsekreterare Rickard Bracken.

Dessutom kommer forskaren Thomas Niederkrotenthaler vara med på länk från Medicinska universitetet i Wien för att berätta om sin syn på området. Niederkrotenthaler har bland annat studerat vilka konsekvenser rapportering om en känd persons suicid kan få på självmordstalen i samhället.

Finkänslig medierapportering om självmord kan ha en preventiv effekt

Det är gratis att besöka Våga berätta-priset 2023. Har du inte möjlighet att närvara fysiskt kan du istället följa händelserna digitalt.