Forskning i filmvetenskap

Forskningen vid Filmvetenskapen har av externa utvärderare utsetts till nationellt ledande och internationellt framstående.

Forskning i filmvetenskap bedrivs vid IMS. Foto: Patrick Daxenbichler © Mostphotos
Forskning i filmvetenskap bedrivs vid Institutionen för mediestudier. Foto: Patrick Daxenbichler © Mostphotos

Filmvetenskap är samlingsbeteckning för studiet av rörliga bilder och bildkulturer från tiden före filmens genombrott till den samtida mediemiljöns skärmar, tekniker och plattformar. Ämnesfokus gäller därmed i betydande utsträckning mediala brytpunkter i ett brett teoretiskt, historiskt och nutida perspektiv: på vårt fält befinner sig både forskningsobjekt och de metoder med vilka de undersöks i konstant förändring.

Till vår profil hör det historiska perspektivet på audiovisuella medier. Här ingår forskning om den tidiga svenska och internationella filmhistorien, inom olika filmgenrer, TV och alternativa filmkulturer. En viktig aspekt av det historiska perspektivet är ett mediearkeologisk sätt att se på arkiv, minne och historieskrivning. I linje med det har Filmvetenskapen också etablerat en central roll i förhållande till institutioner och arkiv såsom Svenska Filminstitutet, Ingmar Bergmanarkivet, Stiftelsen Filmform, Kungliga biblioteket och SVT-arkivet. Över huvud taget är arkiv och minnesinstitutioner, också de på internet, en del av ämneskontexten.

Till vår profil hör följaktligen även olika perspektiv på det samtida film- och medielandskapet. Här sker forskningen i betydande utsträckning inom ramen för ett övergripande och institutionsgemensamt forskningsintresse: rörlig audiovisuell kultur i förändring, med fokus på globalisering och transnationella rörelser. Denna forskning sträcker sig över skiftande produktions- distributions- och visningskontexter och omfattar allt från samtida produktionspraktiker i såväl reklamfilm som till rörliga bilder i konstmuseet, YouTube och mobiltelefonen.

Om själva forskningsobjektet på vårt fält befinner sig i förändring står även de metoder med vilka de undersöks under konstant förhandling. Inom vår forskning månar vi följaktligen om bredd och pluralism utifrån de enskilda forskarnas kompetens och intresseinriktningar. Samtidigt sker forskningen i såväl teoretiskt, historiografiskt, estetiskt som kulturhistoriskt hänseende inom ramen för ämnets tvärvetenskapliga traditioner.

På Filmvetenskapen samsas nationell- och transnationell filmkultur, det lokala med det globala, celebriteter med postkoloniala analyser, affektstudier med mediekonvergens och fan-kulturer, estetik med teknologi, det mediespecifika med det intermediala – digitala data med celluloidremsan. Det är denna tematiska, teoretiska, geografiska och historiska bredd som i väsentlig utsträckning utgör grunden för Filmvetenskapens ledande ställning som forskningsområde.

Filmvetenskapen är lokaliserad i Filmhuset som med sina två biografer erbjuder både studenten och forskaren en i internationell jämförelse unik möjlighet att se film på duk i en filmhistoriskt spännande miljö med ett av världens främsta forskningsbibliotek.

Senast uppdaterad och reviderad: 2 november 2021

Ledande forskningsområden vid Institutionen för mediestudier

Humanistiska fakulteten har utsett två ledande forskningsområden vid Institutionen för mediestudier: Filmvetenskap, 2009-2020, samt Global Media Studies and The Politics of Mediated Communication, 2015-2020 (JMK)

På denna sida