Ny student

På denna sida "Ny student" har vi listat några av de viktigaste delarna du behöver för att få en bra start på din utbildning hos oss. Viktigast av allt är förstås att du blir registrerad och därmed aktiverat ditt universitetskonto och hittar din kurssida på Athena.

Hösten 2021 kommer att ha delvis distansundervisning

Undervisningsformer HT2021 pga Covid-19


 

Så registrerar du dig

För få studera måste du vara registrerad och för att behålla din plats på kursen måste du registrera dig under kursens registreringsperiod.

Här hittar du all information om hur du registrerar dig

Registrering VÅREN 2022

 

Scheman

Scheman hittar du via TimeEdit. Det hittar du också exempelvis via kursens sida i utbildningskatalogen eller på kursens sida i Athena

Sök ut scheman via TimeEdit här Inloggad med universitetskonto

Sök ut scheman via TimeEdit utan att vara registrerad/inloggad här

Mer information om scheman på Stockholms universitet

 

Kurslitteratur/litteraturlistor

Kurslitteratur för aktuell termin och kurs hittar du genom

Skriv in i webbsök (url): su.se/utbildningskatalog/KURSKODEN. Exempel: su.se/utbildningskatalog/FV1011

sök kursens sida i utbildningskatalogen

kursens sida i Athena om du är registrerad student

 

Talbokstjänst

För dig som behöver talböcker kan SUB Stockholms universitetsbibliotek hjälpa dig. Talböcker vänder sig till dig som pga funktionsnedsättning/variation har behov av talböcker. Om en bok inte blivit inläst kan det ta 8 veckor innan den blir klar, så var ute i god tid och kolla litteraturlistor och tillgång på talböcker.

Till universitetsbibliotekets information om talböcker

 

Athena är läroplattformen vi använder. Athena är en del av "It's learning". I praktiken kommer Athena vara din huvudsakliga plats under kurserna du läser. 

OBS: Du måste vara registrerad student på kursen - annars kommer du inte åt Athena.

Varje kurs du är registrerad på har en Athena-sida - en "Kurssida". 

Där hittar du uppdateringar och information från kursansvarig, schema, planeringar, uppgifter och annat som du behöver under din utbildning.

Om du inte hittar din Athena-sida - kontakta studentexpeditionen.

Tips: ladda ner appen It's Learning.

Till Athena

 

Kurser som ges via distans kommer använda sig av mötesverktyget ZOOM. 

Kursläraren ger information via Athena om hur du får tillgång till ZOOM.

Vanligt är att en möteslänk till ZOOM publiceras på Athena, eller att möteslänken till ZOOM epostas till dig.

Läs SU's information om ZOOM här

 

Kurslitteratur och annat material för dina studier kan du hitta i bibliotek och arkiv.

JMK-biblioteket

SUB- universitetsbiblioteket

Filmhusets bibliotek

Här hittar du en samlad sida med vilka bibliotek du kan använda som student

Till sidan med bibliotek och arkivresurser

 

Hos oss studerar du "Off Campus" - både centralt och nära naturen. Närmaste T-banestation är Karlaplan och efter en kort promenad hamnar du i våra lokaler.

Filmhuset Gärdet - här läser du Filmvetenskap och Modevetenskap

Garnisonen (Karlavägen 104) - här läser du Journalistik och Medie- och kommunikationsvetenskap.

 

Övrigt som är bra att ha koll på när du börjar:

Det som står ovanför är förstås viktigt, nedan finns lite till som du har nytta av.  När du sedan är igång med din utbilding hittar du det mesta på sidan "Under utbildningen"

Känner du ändå att du undrar saker är det bara att fråga oss bara så hjälper vi dig : )

Studiehandböckerna delar vi ut i pappersform vid varje terminsstart, den finns också som pdf. Här hittar du mycket bra information samlat

Till studiehandböckerna

Tidigt avbrott (inom 3 veckor)

Inom tre veckor från kursstart kan du som är registrerad student göra "tidigt avbrott". Det innebär att du kan söka kursen på nytt nästa gång den ges.

Så gör du: gå in på student.ladok.se och under ”Mina studier” funktionen "Avbryt kurs".

Sent avbrott (över 3 veckor)

Sent avbrott - egentligen "avbrott i studierna" - gäller om tre veckor har gått sedan kursstart. Anledningen till att anmäla avbrott kan ha många orsaker: exempelvis CSN och studiestödet, A-kassa, försäkringskassa med mera.

Vill du komma tillbaka en annan termin behöver du göra en omregistrering. Omregistrering görs i mån av plats. Hör i såfall av dig till våra studentexpeditioner i god tid innan nästa termin/kursstart för din kurs.

Så gör du: gå in på student.ladok.se och under ”Mina studier” funktionen "Avbryt kurs". Hör av dig till oss om du vill göra en omregistrering och återuppta studierna.

 

För dig som läser program

Här gäller samma som ovan men här kan också ansökan om studieuppehåll göras om du har särskilda skäl.

Kontakta studievägledaren för ditt ämne om du behöver göra studieuppehåll inom program.

När du blivit antagen till en av våra utbildningar kanske du vet med dig att du läst motsvarande/överensstämmande delar (eller hela) av utbildningen på annat håll.  Då kan du behöva göra ett tillgodoräknande för att ha med utbildningen i examen.

Läs mer om tillgodoräknande här

Under studiernas gång kan du behöva få ut registreringsintyg eller intyg på dina studieresultat "betyg" med mera.

Läs mer här om hur det fungerar

Ansök om stöd om du har en varaktig funktionsnedsättning/variation så fort du blivit antagen! Det kan ta tid att få stödet beviljat.

För att du ska få den hjälp och stöd du har rätt till måste du själv ansöka om stöd först.

Din kontaktperson hos oss blir den studievägledare som har hand om ditt ämne/kurs.
 

Så här går det till att få stöd kortfattat:

1: Du ansöker om stöd i NAiS, där laddar du upp intyg och beskriver din situation.

2: Du får ett möte med en handläggare på Stockholms universitet och gör en individuell bedömning av det stöd du kan behöva.

3: Du får ett intyg om dina stöd på Stockholms universitet.

4: Maila intyget till din studievägledare och kom överens om ett möte för att gå igenom din studiesituation.

Exempel på stöd:

  • Förlängd skrivtid
  • Talböcker
  • Anteckningshjälp
  • Tillgång till dator/datasal vid examination
  • Möjlighet att spela in föreläsningar

Läs mer och ansök om stöd via SU här

Serviceportalen är Stockholms universitets samlade information och support för de IT-system som används. Här kan du dels ställa frågor till Help-Desk, men även hitta instruktioner.

Till Serviceportalen

 

Kontakt

  • För frågor om registrering kontaktar du studentexpeditionen nedan i ditt ämne.
  • För frågor om utbildningen eller student med funktionsnedsättning kontaktar du studievägledaren i ditt ämne nedan.
  • För frågor om masterprogram kontaktar du "Kontakt för masterprogramstudenter" nedan.
Studentexpeditionen för filmvetenskap
Studentexpedition för journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap
Studentexpedition för modevetenskap
Studievägledare journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap
Studievägledare Filmvetenskap
Studentexpedition för masterprogram
På denna sida