Ny student
På denna sida "Ny student" har vi listat några av de viktigaste delarna du behöver för att få en bra start på din utbildning hos oss. Viktigast av allt är förstås att du blir registrerad och därmed aktiverat ditt universitetskonto och hittar din kurssida på Athena.
Så registrerar du dig Våren 2025
För få studera måste du vara registrerad och för att behålla din plats på kursen måste du registrera dig under kursens registreringsperiod.
Här hittar du all information om hur du registrerar dig
Schema / kurslitteratur och talböcker
Scheman
Scheman hittar du via TimeEdit. Det hittar du också exempelvis via kursens sida i utbildningskatalogen eller på kursens sida i Athena
Sök ut scheman via TimeEdit här Inloggad med universitetskonto
Sök ut scheman via TimeEdit utan att vara registrerad/inloggad här
Mer information om scheman på Stockholms universitet
Kurslitteratur/litteraturlistor
Kurslitteratur för aktuell termin och kurs hittar du genom
Skriv in i webbsök (url): su.se/utbildningskatalog/KURSKODEN. Exempel: su.se/utbildningskatalog/FV1011
sök kursens sida i utbildningskatalogen
kursens sida i Athena om du är registrerad student
Talbokstjänst
För dig som behöver talböcker kan SUB Stockholms universitetsbibliotek hjälpa dig. Talböcker vänder sig till dig som pga funktionsnedsättning/variation har behov av talböcker. Om en bok inte blivit inläst kan det ta 8 veckor innan den blir klar, så var ute i god tid och kolla litteraturlistor och tillgång på talböcker.
Athena - din plats där du följer kursen
Athena är läroplattformen vi använder. Athena är en del av "It's learning". I praktiken kommer Athena vara din huvudsakliga plats under kurserna du läser.
OBS: Du måste vara registrerad student på kursen - annars kommer du inte åt Athena.
Varje kurs du är registrerad på har en Athena-sida - en "Kurssida".
Där hittar du uppdateringar och information från kursansvarig, schema, planeringar, uppgifter och annat som du behöver under din utbildning.
Om du inte hittar din Athena-sida - kontakta studentexpeditionen.
Tips: ladda ner appen It's Learning.
ZOOM - ditt verktyg för distansundervisning
Kurser som ges via distans kommer använda sig av mötesverktyget ZOOM.
Kursläraren ger information via Athena om hur du får tillgång till ZOOM.
Vanligt är att en möteslänk till ZOOM publiceras på Athena, eller att möteslänken till ZOOM epostas till dig.
Bibliotek för dig som student
Kurslitteratur och annat material för dina studier kan du hitta i bibliotek och arkiv.
Här hittar du en samlad sida med vilka bibliotek du kan använda som student
Hitta till oss - var ska du vara?
Hos oss studerar du "Off Campus" - både centralt och nära naturen. Närmaste T-banestation är Karlaplan och efter en kort promenad hamnar du i våra lokaler.
Övrigt som är bra att ha koll på när du börjar:
Avbryta studier - tidigt avbrott eller sent avbrott
Tidigt avbrott (inom 3 veckor)
Inom tre veckor från kursstart kan du som är registrerad student göra "tidigt avbrott". Det innebär att du kan söka kursen på nytt nästa gång den ges.
Så gör du: gå in på student.ladok.se och under ”Mina studier” funktionen "Avbryt kurs".
Sent avbrott (över 3 veckor)
Sent avbrott - egentligen "avbrott i studierna" - gäller om tre veckor har gått sedan kursstart. Anledningen till att anmäla avbrott kan ha många orsaker: exempelvis CSN och studiestödet, A-kassa, försäkringskassa med mera.
Vill du komma tillbaka en annan termin behöver du göra en omregistrering. Omregistrering görs i mån av plats. Hör i såfall av dig till våra studentexpeditioner i god tid innan nästa termin/kursstart för din kurs.
Så gör du: gå in på student.ladok.se och under ”Mina studier” funktionen "Avbryt kurs". Hör av dig till oss om du vill göra en omregistrering och återuppta studierna.
För dig som läser program
Här gäller samma som ovan men här kan också ansökan om studieuppehåll göras om du har särskilda skäl.
Kontakta studievägledaren för ditt ämne om du behöver göra studieuppehåll inom program.
Tillgodoräknande - har du redan läst delar innan?
När du blivit antagen till en av våra utbildningar kanske du vet med dig att du läst motsvarande/överensstämmande delar (eller hela) av utbildningen på annat håll. Då kan du behöva göra ett tillgodoräknande för att ha med utbildningen i examen.
Registreringsintyg och andra intyg
Under studiernas gång kan du behöva få ut registreringsintyg eller intyg på dina studieresultat "betyg" med mera.
Funktionsnedsättning - sök stöd direkt!
Ansök om stöd om du har en varaktig funktionsnedsättning/variation så fort du blivit antagen! Det kan ta tid att få stödet beviljat.
För att du ska få den hjälp och stöd du har rätt till måste du själv ansöka om stöd först.
Din kontaktperson hos oss studievägledaren Mattias Johannesson.
Du mailar till studievagledare@ims.su.se
Så här går det till att få stöd kortfattat:
1: Du ansöker om stöd i NAiS, där laddar du upp intyg och beskriver din situation.
2: Du får ett möte med en handläggare på Stockholms universitet och gör en individuell bedömning av det stöd du kan behöva.
3: Du får ett intyg om dina stöd på Stockholms universitet.
4: Maila intyget till din studievägledare och kom överens om ett möte för att gå igenom din studiesituation.
Exempel på stöd:
- Förlängd skrivtid
- Talböcker
- Anteckningshjälp
- Tillgång till dator/datasal vid examination
- Möjlighet att spela in föreläsningar
Support och IT-stöd: Serviceportalen
Serviceportalen är Stockholms universitets samlade information och support för de IT-system som används. Här kan du dels ställa frågor till Help-Desk, men även hitta instruktioner.
När du sedan är igång med din utbilding hittar du det mesta på kurssidan i Athena och på sidan
"Under utbildningen"
Känner du ändå att du undrar saker är det bara att kolla under "Kontakt" nedanför och fråga oss så hjälper vi dig : )
Kontakt
- För frågor om registrering kontaktar du studentexpeditionen nedan i ditt ämne.
- För frågor om utbildningen eller student med funktionsnedsättning kontaktar du studievägledare Mattias Johannesson.
- För frågor om masterprogram kontaktar du "Kontakt för masterprogramstudenter" nedan.
- Besöksadress
Garnisonen Plan 5 Studentexpeditionen
Karlavägen 104 Garnisonen
- Mottagning
Mottagningstider efter överenskommelse
- Mottagningstider
Enligt överenskommelse
- Telefontider
Måndag 13:00-14:30 Tisdag 13:00-14:30 Torsdag 13:00-14:30
- Besöksadress
Plan 6 Filmhuset
Borgvägen 1-5 Filmhuset
- Mottagningstider
Måndag och torsdag 13.30-15.00
- Telefontider
Måndag och torsdag 9.30-11-00
- Besöksadress
Plan 5 Studentexpeditionen
Karlavägen 104 Garnisonen
- Mottagning
Mottagningstider efter överenskommelse
- Mottagningstider
Enligt överenskommelse
- Telefontider
Tisdagar och fredagar 9.30-11-00
- Besöksadress
Plan 5 Garnisonen
Karlavägen 104
- Mottagningstider
Enligt överenskommelse
- Telefontider
måndag, tisdag och torsdag kl 13.00-14.30
- Mottagningstider
Enligt överenskommelse
- Avvikande mottagningstider
Out of office 20 December 2024 to 7 January 2025
- Master Students
Questions regarding admission, registration to our Master's Programmes
Senast uppdaterad: 6 december 2024
Sidansvarig: Institutionen för mediestudier