Vår forskning och utbildning

Vi undervisar och forskar i naturgeografi, ett brett vetenskapsområde om jordens fysiska och biologiska fenomen, deras egenskaper, processer, mönster och samspel med människan.

Sjö i Jämtland med utsikt över Sylarna. Fotograf Stefano Manzoni.

Vi studerar kopplade fysikaliska, kemiska, biologiska, geologiska, miljö- och samhälleliga processer och förändringar i världens landområden och deras vatten-, is- och geologiska formationer, klimatsystem och ekosystem, i relation till varandra och till mänskliga samhällen.

Vår forskning och utbildning omfattar: rumsliga analyser av fenomenen och deras utveckling över tid; områdesstudier av olika platser och regioner; studier av relationer och komplexitet i kopplade naturliga-sociala system; och studier av global förändring och Jordsystemet som en helhet. Studierna handlar till exempel om förändringar i landformationer, glaciärer och permafrost, ekosystem och biodiversitet, mark, vatten och andra naturresurser och miljöaspekter, samt deras interaktioner med klimatet och olika samhällsutvecklingar, som urbanisering.

Samarbete med universitet och andra aktörer i samhället

Institutionen är stor och dynamisk med medarbetare från nästan alla världsdelar. Vi samarbetar med andra naturvetenskapliga såväl som samhälls- och humanvetenskapliga institutioner vid Stockholms universitet och andra universitet i Sverige och andra delar av världen. Vi samverkar också med andra aktörer i samhället, som myndigheter, företag och andra organisationer kring forskning och utbildning, till exempel för gemensam formulering och handledning av examensarbeten. Institutionen för naturgeografi är en givande, spännande och rolig mötesplats för innovativ och kreativ utbildning och forskning, som bidrar till lösningar på stora samhällsutmaningar.

På denna sida