Ansöka om studieuppehåll

På denna sida hittar du information om hur du ansöker om studieuppehåll på något av våra program.

För att ansöka om studieuppehåll på program fyller du i följande blankett: Ansökan om studieuppehåll (655 Kb)

Skicka sedan ifylld blankett till din studievägledare vid institutionen.

Studieuppehåll kan endast göras på program och om du tänker avvika från programmet under en tidsperiod. För att kunna få ett studieuppehåll med platsgaranti beviljat måste särskilda skäl föreligga. Särskilda skäl kan enligt högskoleverkets föreskrifter (HSVFS 1999:1) vara sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring eller studentfackliga uppdrag. Intyg som styrker de angivna skälen skall bifogas.

Studieuppehåll beviljas endast för hel termin och maximalt två terminer i taget. Om du vill förlänga ditt studieuppehåll måste du ansöka om det. I annat fall löper du risken att förlora din plats.

Om du beviljas studieuppehåll behåller du din plats på det program du läser men du är inte garanterad plats på någon specifik kurs. Det kan ske förändringar i utbildningen under ditt studieuppehåll som påverkar dina möjligheter att fortsätta enligt den studiegång som du antogs till. Du ansvarar själv för att meddela studieuppehåll till CSN om du har studielån.

Avslag på ansökan om studieuppehåll kan överklagas till Överklagandenämnden för högskolan.

Efter studieuppehållet

Du ansvarar själv för att i god tid meddela återkomst. Inför att du ska komma tillbaka till studierna måste du höra av dig till din studentexpedition senast den 15 april inför höstterminen och senast den 15 oktober inför vårterminen. Vid sen anmälan om återkomst kan kursplats inte garanteras.

 

Kontakt

Studievägledare
Internationell koordinator
På denna sida