CKVO Konferens: Jämlik hälsa i en osäker värld - Stockholms universitet 11-12 maj 2023

Hälsa, vård och omsorg är områden som berör bland det mest grundläggande i tillvaron. Hur vård och omsorg fördelas, görs tillgängligt och erfars är brännande frågor i stort behov av uppmärksamhet och belysning. Inkludering, exkludering, demokrati och likvärdighet i relation till hälsa, vård och omsorg var därför i fokus för vår konferens 2023. 

Sköterska håller äldre mans hand

 

Konferensen anordnades av CKVO, Centrum för kompetensutveckling inom vård och omsorg, som stödjer forskning om äldre, personer med funktionsnedsättning samt forskning inom det socialpedagogiska fältet i bred bemärkelse. 
 

Syfte med konferensen

Syftet med konferensen var att uppmärksamma livsvillkor och förutsättningar hos grupper och individer och hur dessa tillgodoses i mötet med samhällets institutioner. Konferensen ville belysa forskning om jämlikhet, jämställdhet och likvärdighet och hur individer utifrån individuella förutsättningar och behov samt strukturella villkor som kan vara kopplade till till exempel etnicitet, funktionalitet eller genus, ges förutsättingar i vården.
 

Sessioner

Villkoren för utsatta och marginaliserade grupper diskuterades i forskningssessioner med syfte att främja deras samhälleliga deltagande på olika arenor och möjligheter att praktisera ett demokratiskt medborgarskap. 

 

 

Torsdag 11 maj

 

12:45 – 13:45 Föreläsning: "Med Nadja som ledsagare - om omsorgcirklar, vardagligheter och vilt växande". Professor Fanny Ambjörnsson

 

SESSION 1 (Sal 1503 – Frescativ.54 – 5:e vån.)

14.00 -14.25 14:30–14:55 15:00–15:25

Parental information work and wage work capacity in families with children with autism and ADHD

Andersson. L. & Laurin, E.

INSTÄLLT!
Samtal om svåra elevärenden: Från skolproblem till orosanmälningar i elevhälsans arbete

Evaldsson, A-C. 
 

Att ge anhörigomsorg till sitt vuxna barn med autism: En scoping review


Ljungberg, M.

 

SESSION 2 (Sal 1511 – Frescativ.54 – 5:e vån.)

14:00-14:25 14:30–14:55 15:00–15:25

Crafting Institutionalised Mindlines – A Qualitative Study of Collegial Interaction and Standardising Practice in Backstage Palliative Care.

 

Boethius, D., Krevers, B. & Nedlund,A-C
 

Biståndshandläggares erfarenheter av sociala problem hos äldre medborgare – en kartläggning om de sociala problemens synlighet. 

 

Mac Innes, H. & Lundälv, J.

 

Arbete under (o)lika villkor: äldreomsorgens vardag, villkor och ledning i mångetniska arbetsgrupper.

 

Storm, P.
 

 

SESSION 3 (Sal 2519 – Frescativ.54 – 5:e vån.)

14:00–14:25 14:30–14:55 15:00-15:25

Våld mot personer med intellektuell funktionsnedsättning. Hur kan det förebyggas och identifieras, och hur kan utsatta individer stödjas? En intervjustudie med yrkesverksamma i verksamheter med fokus på funktionsnedsättning eller våldsutsatthet.

Punzi, E., Starke, M. & Larsson, A.

Hot och våld i omsorgsarbeten –det hållbara arbetslivets tystade antites!

 

 

 

 

Brodin, H., Erlandsson, S. & Shanks, E.

Skyddande åtgärder vid angrepp.

 

 

 

 

 

Stenmark, H.

 

SESSION 4 (Sal 1503 – Frescativ.54 – 5:e vån.)
16:05–16:30 16:35–17:00 17:05–17:30

Utbildning och arbetsmarknad för elever i komvux som särskild utbildning - adaptiva eller sanna preferenser. 

Nilsson, L.

 

Att hantera en skör motivation i en missanpassad organisation: Unga vuxnas erfarenheter av stöd för att uppnå sysselsättning.

Schön, U-K.

Bildsamtal om betydelsen av hästrelaterade aktiviteter/sysselsättning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Larsson, S. 

 

SESSION 5 (Sal 1511 – Frescativ.54 – 5:e vån.)
16:05–16:30 16:35–17:00 17:05–17:30

Medborgarskapandet för anställda som utvecklar kognitiv svikt eller tidig demens – ett teoretiskt ramverk för hur aktörer i samhällets institutioner resonerar och agerar i övergång från arbetslivet

Nedlund, A-C., Heuchemer, B., Mäki Petäjä Leinonen A., Boger, J., Astell, A. & Nygård, L.

Hur kan olika vårdorganisationer inom äldreomsorgen samverka och koordinera hälso- och omsorgsinsatser för äldre personer med demenssjukdom? en scoping review.

Nedlund, A-C., Ranada Larsson, Å. & Österholm, J. H.

“Proto-conversation” as a practice in late-stage dementia care.

“Proto-conversation” as a practice in late-stage dementia care

 

Hydén, L-C., Ekström, A. & Majlesi AR.
 

 

SESSION 6 (Sal 2519 – Frescativ.54 – 5:e vån.)
16:05–16:30 16:35–17:00 17:05–17:30

Våld som en del av vardagen – samskapande forskning för att ge möjlighet för patienter i hemlöshet att bejaka våldsutsatthet i vårdmötet.

Kneck, Å. 

Tankar från flickor kring fysisk aktivitet, hälsa och fritid -
samskapande forskning med flickor som inte deltar i idrottsrörelsen.

Kneck, Å. & Kassman, A.

Harm reduction strategies in the management of self-harm.

 

Gunnarsson, N. V.

 

Fredag: 12 maj 2023

 

SESSION 1 (Sal 1503 – Frescativ.54 – 5:e vån.)
09:00–09:25 09:30–09:55 10:00–10:25 10:30–10:55

Erfarenheter & utmaningar vid prövning av ett hembesöksprogram 
för extremt prematurfödda barn och deras familjer.

Baraldi, E., Westling Allodi, M. & Smedler, A-C.

 

Hur vårdpersonal hanterar begränsade resurser i primärvården – en intervjustudie.

 

Holmér, S., Nedlund, A-C., Thomas, K. & Krevers, B.

School support and well-being during the COVID-19 pandemic: perceptions of Swedish parents of adolescents with special educational needs .

Zakirova Engstrand, R.

 

 

SESSION 2 (Sal 1511 – Frescativ.54 – 5:e vån.)
09:00–09:25 09:30–09:55 10:00–10:25 10:30–10:55

Institutionella förutsättningar för en god psykiatrisk sjukvård.

 

 

Brunér, V.

Ett språkmedvetet lyssnande för att motverka maktasymmetrin mellan patient/klient och yrkesutövare i hälso- och sjukvården.

Björk, S. 

Språkliga rättigheter inom den specialiserade sjukvården i Finland.

 

 

Heinonen, R. Tolvanen, E. &
Wide, C.

Maskulinitetens mening. En fenomenologisk undersökning av den psykoterapeutiska situationen.


Ulenius, J.

 

SESSION 3 (Sal 2519 – Frescativ.54 – 5:e vån.)
09:00–09:25 09:30–09:55 10:00–10:25 10:30–10:55

En mångfald av hälsobegrepp? Vikten av att särskilja olika hälsobegrepp för att tydliggöra normativa skillnader som kan påverka vårdens mål.

Lerner, H. 

Towards conceptual reliability in understanding “health identity” and “illness identity” – an integrative review.


Pelters, P.

Representationer av hjärnan och neurovetenskap i svensk massmedia.



Ohlsson, R.

Negotiation of health
 - from a biographical aging perspective of older adults’ life experiences.



Malec Rawinski, M.

 

11:20–12:20 Föreläsning: Inkluderingsreformer i de nordiska länderna under andra halvan av 1900-talet. Professor Emeritus Anders Gustavsson. 


 

 

 

Anders Gustavsson, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Anders Gustavsson, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

Professor Emeritus Anders Gustavsson

Institutionen för pedagogik och didaktik och Specialpedagogiska institutionen

Föreläsning fredag 12 maj 11:20 - 12:30, Lilla hörsalen, Naturhistoriska Riksmuseet, Frescativägen 40
Zoomlänk - följ föreläsningen på distans

Utgångspunkten för min presentation är de inkluderingsreformer som genomförts i de nordiska länderna under andra halvan av 1900-talet. Huvudpersonerna är personer med vad vi idag kallar funktionsnedsättningar. Fokus ligger på intellektuell funktionsnedsättning. Jag vill undersöka de stora dragen: mål och resultat – särskilt vad reformerna betytt för de närmast berörda. I ett avseende kan reformarbetet nog beskrivas som ovanligt lyckat. Samtidigt saknas inte bakslag. Varför går det som det går och hur kan vi förstå det som händer? är några frågor som jag ska ta upp. En nyligen publicerad artikel: Gustavsson, Anders; Wendelborg, Christian; Tøssebro, Jan (2021) Educated for Welfare Services—The Hidden Curriculum of Upper Secondary School for Students with Intellectual Disabilities. British Journal of Learning Disabilities, vol. 49, no.4 pp.424-432

Anders Gustavsson 
 

 

Professor Fanny Ambjörnsson

Fanny Ambjörnsson. Foto: Eva Dalin.
Fanny Ambjörnsson. Foto: Eva Dalin.

"Med Nadja som ledsagare - om omsorgcirklar, vardagligheter och vilt växande"

Föreläsning torsdag 10 maj 12:45 – 13:45, Lilla hörsalen, Naturhistoriska Riksmuseet, Frescativägen 40
Zoomlänk - följ föreläsningen på distans

Fanny Ambjörnsson, professor i genusvetenskap vid Stockholms universitet talar utifrån sin senaste bok Om Nadja (Norstedts, 2021), som handlar om hennes lillasyster Nadja som föddes med allvarliga hjärnskador och levde med assistans dygnet runt. Boken är en personlig skildring som inte gör vetenskapliga anspråk, men som samtidigt väcker frågor av relevans för forskning om människor. Hur berättar man om någon som inte själv kan berätta sin historia? Och när livsloppet inte följer det förväntade mönstret – vad blir relevant att skildra? Framför allt: vad kan vi alla lära av någon som Nadja?

Fanny Ambjörnsson

 

Abstracts (341 Kb)

 

Konferensen anordnades av CKVO, Centrum för kompetensutveckling inom vård och omsorg, ett samarbete mellan:

Institutionen för pedagogik och didaktik

Institutionen för socialt arbete

Psykologiska institutionen

Specialpedagogiska institutionen

vid Stockholms universitet.

CKVO stödjer forskning om äldre, personer med funktionsnedsättning samt socialpedagogik. Värd för konferensen 2023 är Institutionen för pedagogik och didaktik. 

Organisationskommittén på Institutionen för pedagogik och didaktik:
Petra Roll Bennet, Veronica Brunér Anjou, Nathalie Dewan, Ali Reza Majlesi, Robert Ohlsson och Pelle Pelters.
 

 

Kontakt

På denna sida