Disputation Sofia Antera

Disputation

Datum: fredag 5 maj 2023

Tid: 13.00 – 16.00

Plats: Sal 2403, Frescativägen 54, IPD, Zoom Meeting ID: 629 5071 1340

Sofia Antera, doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik, försvarar sin avhandling "Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence: The case of Sweden". Disputationen kommer att hållas på engelska. Välkommen!

Sofia Antera
 

Följ disputationen via Zoom

Zoom Meeting: https://stockholmuniversity.zoom.us/j/62950711340

 

Titel på avhandlingen

Vocational Teachers’ Professional Competence at the Intersection of Two Regimes of Competence: The case of Sweden.

 

Opponent

Petri Nokelainen, Professor Faculty of Education and Culture, Tampere University, Finland 

 

Betygsnämndsledamöter

Åsa Broberg, docent, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Gun-Britt Wärvik, professor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs universitet
Hamid Asghari, docent, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet

 

Suppleant

Joacim Ramberg, docent, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet

 

Handledare

Marianne Teräs, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

 

Ordförande

Petros Gougoulakis, professor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

 

Andra handledare

Helena Rehn, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet
Staffan Nilsson, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

Länk till avhandlingen i fulltext i DiVA

 

Avhandlingsbeskrivning 

This thesis explores vocational teachers’ competence through their own and the school principals’ perceptions. It is compiled by three studies, a conceptual method analysis of professional competence concept, a questionnaire study and an interview study. Findings, analysed through Communities of Practice and Ellström´s competence model, show that teaching competence has a high use value due to its relevance with the vocational teachers’ work. However, it has low exchange value as it is not formally required for teachers’ employment. Conversely, occupational competence has high exchange value, as it is required for recruitment.