From GERM to NERM - öppen föreläsning
Föreläsning
Datum: tisdag 26 mars 2024
Tid: 10.00 – 12.00
Plats: Stockholms universitet. F 420, Södra husen, F-huset
Global Educational Reform Movement to 'Neoliberal Educational Reform Madness'.
Dr. Ee-Seul Yoon, från University of Manitoba i Winnipeg, Kanada, kommer att prata om nyliberalismens galna effekter på utbildningssektorn, särskilt den offentliga utbildningen. Hennes föreläsning baseras på reflektioner från ett årtionde av forskning om skolans marknadisering och skolval i Kanada.
Abstract (engelska)
Yoon examines a popularized term, the Global Education Reform Movement (GERM), and its underlying paradigm of neoliberalism. It elucidates neoliberalism’s maddening effects on the education sector, especially public education.
To analyze these effects, she draw from and adapt Michel Foucault’s analytical approach to madness. Her analysis focuses on the following maddening effects of neoliberalism on education: (1) it blinds us to inequalities; (2) it creates a desperate passion amid the rise of school choice; and (3) it eliminates reason and creates unreason in the school selection and admissions processes.
Her analysis is based on reflections from decade-long research on school marketization and school choice in Canada; she conclude that collective visions and concrete steps are needed to move toward equitable educational structures, discourses, and practices that resist or challenge the neoliberal education reform madness (NERM).
Ee-Seul Yoon är docent i utbildningsadministration, ledarskap och policy vid University of Manitoba i Winnipeg, Kanada. Dr. Yoons forskning är tvärvetenskaplig och bygger på sociologi, geografi och kritiska policy-/ledarskapsstudier. Hennes forskning syftar till att kritiskt förstå hur marknadsanpassning och privatisering av utbildning påverkar jämlikhet, mångfald, avkolonisering och inkludering i kanadensiska utbildningssystem.
Hennes doktorsavhandling tilldelades AERA Social Context of Education Division's Distinguished Dissertation Award. Hennes SSHRC-finansierade postdoktorala forskning utvecklade en banbrytande geospatial metod med blandade metoder för att förstå ojämlikhet i skolval. Dr. Yoon, som 2021 fick Terry G. Falconer Memorial Rh Institute Foundation Emerging Researcher Award, genomför för närvarande två studier som rumsligt undersöker de många orättvisor som möter olika elever med nackdelar i det koloniserade samhället i en tid av neoliberalism.
Senast uppdaterad: 18 mars 2024
Sidansvarig: IPD