Aino Collmar och Annika Davén vinner pris för Vägledningspodden

Universitetslärarna Aino Collmar och Annika Davén har tilldelats Vägledningspriset 2022, för deras arbete med Vägledningspodden.

Annika Davén och Aino Collmar. Foto: Privat

Vägledningspodden startades 2020 som ett komplement till undervisningen på Studie- och yrkesvägledarprogrammet på Stockholms universitet. Här kan de fördjupa sig olika ämnen, bjuda in gäster, och också nå ut till yrkesverksamma.

I motiveringen skriver juryn att podden ”har gjort en stor insats för att kompetensutveckla studie- och yrkesvägledare i hela landet, inom ett media som är lättillgängligt”.

Hur man vägleder personer med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar), tips på hur olika kulturer kan mötas i ett samtal, och reflektioner kring om vårt skolsystem bidrar till att inte alla elever lyckas, är några ämnen som det har poddats om.

Aino Collmar är universitetsadjunk och Annika Davén jobbar som timlärare, samtidigt som hon är vägledare på Stockholms stad i ett projekt om övergångar mellan gymnasiets introdutionsprogram och komvux.

– Det roliga med att producera podden har varit att få träffa så många intressanta människor som vi själva ser väldigt mycket upp till. Det är kittlande att få gå från en önskan till att faktiskt få till en intervju – som med legenden Mark Savickas till exempel, eller journalisten Emma Lejnse. Det svåraste har varit det tekniska. Att klippa ljud har vi varit tvungna att lära oss från grunden och det har skett en hel del misslyckanden på vägen där vi fått spela in intervjuer igen och jobba med det vi har. Det är utmanande men också kreativt!

Vägledningspodden

Intervju med Aino Collmar och Annika Davén

Podden har gjort en stor insats för att kompetensutveckla studie- och yrkesvägledare i hela landet, inom ett media som är lättillgängligt.

Ur juryns motivering till Vägledningpriset.