Ansök till forskarskolan i medicinsk pedagogik

Forskarskolan i medicinsk pedagogik är en möjlighet för dig att bli antagen som doktorand och bedriva forskning som syftar till öka kvaliteten i hälso- och sjukvårdsutbildningar. Forskarskolan är ett samarbete mellan Linköpings Universitet, Stockholms Universitet och Karolinska Institutet. Ansök senast 15 juni.

Bild på sjuksköterska som pekar med penna på ett skelett.

Forskarskolan startar under hösten 2023. Du ansöker genom att skicka in ett brev där du beskriver ditt forskningsområde och hur du tror medverkan i forskarskolan kan stötta ditt lärande. Brevet ska undertecknas av din huvudhandledare som på så vis stöttar ditt deltagande i aktiviteter och bekräftar att ekonomiska resurser finns för resor och uppehälle vid internat. Sista dag för ansökan är 15 juni.

Om forskarskolan i medicinsk pedagogik

Genom en tvärvetenskaplig ansats vill forskarskolan möjliggöra ämnesanknuten pedagogisk forskning. Forskarskolan i medicinsk pedagogik riktar sig främst till personer som undervisar inom hälso- och sjukvårdsutbildningar. Tänkbara forskningsområden kan vara:

• Studenters förståelse av centrala begrepp i ämnet.
  • Studenters möte med patienter i klinisk praktik.
  • Design av kurser och utbildningsmoment och vilken effekt det har på studenters professionella och interprofessionella lärande.
  • Organisation, design och ledarskap i hälso- och sjukvårdsutbildningar.

Forskarskolan erbjuder:

• ett nätverk med cirka 20 doktorander inom medicinsk pedagogik och deras handledare,
  • webbinarium varannan vecka där doktorander får möjlighet att presentera sina arbeten, metodfrågor dryftas, gäster bjuds in för att hålla workshoppar på olika relevanta teman,
  • internat varje år där doktorander, handledare och eventuellt inbjudna gäster ses under två dagar för fördjupat samarbete,
  • möjlighet till att bygga ditt internationella nätverk bl a genom att skapa möjlighet till internationella mentorer till deltagarna.

Två specialanpassade forskarutbildningskurser:

• Våren 2024 ges kursen Introduction to research in Medical Education 6 hp.
  • Hösten 2024 ges kursen Research Perspectives on Interprofessional Education, Learning and Collaboration within Practices of Health Care and Social Services, 5 hp.

Du är välkommen att söka till forskarskolan om du är:

• antagen som doktorand vid ett svenskt lärosäte i ett för forskarskolan relevant område,
  • fortfarande är i första halvan av din doktorandtid,
  • har tid och resurser för att medverka i våra aktiviteter.

Forskarskolan kommer att anta cirka 20 doktorander och om inte alla platser är fyllda kommer ytterligare antagning att göras under läsåret 2023-2024.

Skicka din ansökan senast 15 juni till:

Kerstin Svensson
kerstin.svensson@liu.se

Frågor om forskarskolan besvaras av Pia Tingström
pia.tingstrom@liu.se

Mer information om forskarskolan finns på:

Forskarskola i medicinsk pedagogik - Linköpings universitet