Engagerade skolledare en nyckelfaktor för skolintegration

I en intervju i Skolledaren berättar professor Stefan Lund om forskningsprojektet "Ta skolan i egna händer" där forskare vid Stockholms universitet studerat hur kommuner i Sverige försöker hantera skolsegregationen genom att aktivt styra skolornas elevsammansättning. Forskarna har fokuserat på tre åtgärder: skolsammanslagningar, skolnedläggningar och start av nya skolor.

I den ena fallstudien undersöktes ett fall av skolsammanslagning där kommunens F-6-skolor omorganiserades till en mellanstadieskola och två lågstadieskolor. Syftet var att skapa en blandning av elever med olika bakgrund och på det sättet öka både sammanhållningen och likvärdigheten.

I en annan fallstudie hade kommunen lagt ner en dåligt fungerande skola i ett utsatt område och en stiftelse startat en ny högstadieskola i samma område. Det som framförallt intresserade forskarna var att eleverna i den nya skolan lyckats nå resultat i nivå med en svensk genomsnittsskola. 

I en tredje fallstudie tittade forskarna på en strategi många kommuner använder sig av för att främja skolintegration, att lägga ned skolor i utsatta områden och placera ut eleverna på andra skolor i kommunen. 

–Resultaten visar att både sammanslagning och öppnandet av en ny skola gav goda resultat, medan skolnedläggning inte gav några positiva resultat. En nyckelfaktor för framgång har varit engagerade skolledare och ett starkt fokus på social och pedagogisk inkludering, säger Stefan Lund, professor i pedagogik och forskningsledare i projektet.

 

 

Läs intervjun i Skolledaren:

Forskaren: Rektorn är en nyckel för skolintegration

 

Foto på Stefan Lund utomhus.
Stefan Lund. Foto: Privat

 

 

Länk till forskningsprojektet

Att ta skolan i egna händer - styrd skolintegration och social förändring

 

 

Forskarna i projektet

Stefan Lund, professor i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Anna Lund, professor i sociologi vid Sociologiska institutionen, Stockholms universitet.

Ali Osman, docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

 

 

Tidigare nyhet om projektet

Framgångsrik skolintegration ledde till bättre resultat för alla elever