Ny forskarskola för lärare inom hälso- och sjukvårdsutbildningar

Institutionen för pedagogik och didaktik har tillsammans med Karolinska Institutet och Linköpings universitet fått medel av Vetenskapsrådet för att starta en forskarskola för personer som undervisar inom hälso- och sjukvårdsutbildningar. Syftet är att bygga en plattform som integrerar pedagogisk teori med undervisningspraktik inom medicin och vård.

En forskarskola innebär att doktorander från flera lärosäten antas i ett program med olika gemensamma aktiviteter i form av till exempel kurser, workshoppar och seminarier.

Bild på Klara Bolander Laksov
Klara Bolander Laksov, institutionen för pedagogik och didaktik

-Det ska bli väldigt roligt att starta forskarskolan, säger Klara Bolander Laksov, medsökande från institutionen för pedagogik och didaktik. Vi har flera forskare hos oss som undersöker undervisning och lärande i hälso- och sjukvården och ett nationellt samarbete av detta slag innebär en viktig möjlighet att utveckla detta fält.

Den nya forskarskolan ska fokusera på fem teman: Tillämpning av basvetenskapliga kunskaper, studenters lärande i mötet med hälso- och sjukvård och klinisk praktik, förhållningssätt till undervisning, pedagogiskt ledarskap och förändring.

-Forskarskolan innebär en möjlighet att utveckla kunskap om de lärandeprocesser, både på individ och organisationsnivå, som påverkar utbildningarna och kan därför bidra till en bättre evidensbas och forskningsförankring av utbildningarna. Jag tänker också att det kan leda till konkret utveckling av högre utbildning, kanske inte bara inom medicin- och vård, utan även andra professionsutbildningar, säger Klara Bolander Laksov, .

Doktoranderna kommer att antas på respektive lärosäte i enlighet med gängse antagningsprocess, men knytas till forskarskolan genom kurser, samarbeten, handledare med mera. Medel har beviljats av Vetenskapsrådet med 21 miljoner kronor över tre år.

Den nya forskarskolan är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Karolinska Institutet och Linköpings universitet och vänder sig till lärare som undervisar inom hälso- och sjukvårdsutbildningar som läkarprogram, sjuksköterskeprogram, psykologprogram, socionomprogram, biomedicinsk analytiker med flera.

Kontaktperson vid Stockholms universitet

Klara Bolander Laksov, professor med inriktning mot högskolepedagogik vid institutionen för pedagogik och didaktik.

Klara är också ledare för forskargruppen:
 Högskolepedagogik

Medverkande från Karolinska i Institutet är professor Terese Stenfors samt från Linköpings universitet biträdande professor Pia Tingström och professor Madeleine Abrandt Dahlgren.