Ny utbildning matchar nya krav på ledarskap

Företag och organisationer idag är verksamma i en omvärld som kännetecknas av hög förändringstakt, snabb teknikutveckling och brist på förutsägbarhet. Samtidigt kliver en ny generation in på arbetsmarknaden, uppvuxen i denna värld och med nya synsätt och förväntningar på ledning och arbetssätt. Att matcha dagens och morgondagens behov av ledarskap i arbetslivet var centrala frågor när det nya kandidatprogrammet i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation togs fram vid Stockholms universitet.

Kvinna håller genomgång
FOTO: MICHAEL ERHARDSSON

Organisationer och företag i förändring

I undersökningar arbetsgivarorganisationer gjort om framtidens ledarskap menar många företagsledare att organisationer framöver kommer att utvecklas mer mot horisontella, globala och flexibla nätverk snarare än vertikala, statiska hierarkier med tydliga gränser. Med dagens snabba förändringstakt menar många också att fokus i framtiden mer kommer att behöva vara på ett ständigt lärande, anpassning och omställning

Ny form av ledarskap behövs

Många såg också framför sig att förändringarna ställer krav på en ny form av ledarskap, mot ett som är mindre auktoritärt och som mer handlar om förmåga att bygga relationer, lösa uppgifter tillsammans med sitt team och att skapa förutsättningar för lärande, samarbete och samverkan. Jonas von Reybekiel Trostek är programansvarig för den nya utbildningen och menar att ett pedagogisk ledarskap därför ligger helt rätt i tiden.

– Utbildningen ger ett alternativ till den instrumentella och formella synen på ledarskap. Vi utgår från en pedagogisk syn på ledarskap, som främst handlar om att ta till vara människors potential att lära och utvecklas, att kunna samspela med varandra i grupper, om meningskapande och att skapa samsyn. Att veta hur du får med dig människor, får dem att växa och bidra till utveckling och förändring är centrala delar i det pedagogiska ledarskapet och förmågor jag tror kommer att bli mer eftertraktade på arbetsmarknaden framöver.

När Generation Z kliver in på arbetsmarknaden

En ny generationen, ofta benämnd som Generation Z eller Millenial-generationen, kliver nu in på arbetsmarknaden. I en undersökning gjord av Tidningen Chef framkom det att många av dem, tvärtemot en vanlig myt, inte främst ser karriär som att klättra uppåt i en hierarki; utan snarare som ett ständigt lärande och personlig utveckling. Majoriteten av de 550 chefer som tillfrågades anser att den nya generationen kräver ett annat ledarskap och att chefer och andra ledare behöver utveckla sig för att möta dessa behov.

Aron Schoug är fil.dr. i pedagogik och har i sin forskning bland annat intresserat sig för lärande och kreativt samarbete i arbetsmiljöer och organisationsformer där traditionella hierarkier delvis saknas.

–Människor lär sig ständigt i sitt arbete och när du har en arbetsledande roll påverkar du de här lärprocesserna. Ett pedagogiskt perspektiv på ledarskap kan hjälpa dig förstå vilken påverkan du har och hur du kan bidra till lärande organisationer, där människor trivs och arbetar effektivt tillsammans.

Den traditionella chefsrollen utmanas

I takt med att organisationer förändras och utvecklas blir efterfrågan på kunskaper och förmågor som krävs för att leda och utveckla arbetsgrupper och verksamheter större inom både privat, offentlig och ideell sektor. För den som befinner sig mitt i arbetslivet innebär detta en utmaning men också en möjlighet att kunna få mer ledande roller utan att för den skull vara chef i traditionell bemärkelse.

–Vi ser att det finns ett behov av ledare som arbetar närmare golvet och som inte är den traditionella chef-chefen med personalansvar. Det kan handla om att driva utvecklingsprojekt, arbeta som temledare eller som projektledare. För den som tänker i dessa banor passar programmet bra, säger Jonas von Reybekiel Trostek.

Kommunikation viktig i ledarskapet

Särskilt i situationer som präglas av förändring är det viktigt att kunna kommunicera. Den som leder människor eller grupper måste kunna göra motiv och intentioner begripliga för teamet och medarbetare. Att vara kommunikativ förekommer också högt upp på listan av önskvärda förmågor i rekryteringar. Att kombinera utbildningen i ledarskap med kommunikation föll sig därför naturligt.

–För att leda människor måste du kunna kommunicera, det är en central del i ledarskapet och också därför vi la in det som en viktig del av utbildningen, säger Jonas von Reybekiel Trostek.

Om utbildningen

Kandidatprogrammet i pedagogik med inrikting ledarskap och kommunikation vänder sig till den som läst högskoleförberedande såväl som yrkesförberedande gymnasieprogram eller vuxenutbildning. Det vänder sig också till den som redan är ute i arbetslivet och som vill vidareutbilda sig inom sitt område och kunna ta mer ledande roller.

Urval av kurser som ges på programmet:

• Hur människan lär och utvecklas
  • Fördjupning i ledarskap, organisation och förändring
  • Ledarskap i ett föränderligt samhälle
  • Ledarskap för ett hållbart arbetsliv
  • Ledarskap av grupper och team
  • Att hantera konflikter i arbetslivet
  • Praktisk retorik
  • Professionellt skrivande
  • Projektledning och kvalitetsutvecklingsarbete

Programmet är ett samarbete mellan Institutionen för pedagogik och didaktik, som ansvarar för kurser inom ledarskap och Institutionen för svenska och flerspråkighet, som ansvarar för kurser inom kommunikation.

Mer information på programsidan

Kandidatprogram i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation

Kontakt

Programansvarig och universitetslektor vid Institutionen för pedagogik och didaktik