"Så vill forskare stärka lärarnas position och professionella språk"

Max Scheja, professor i högskolepedagogik, intervjuas i tidningen Grundskolläraren, om behovet av ett gemensamt språkbruk för professionella reflektioner.

Max Scheja. Foto: Pressbilder
Max Scheja. Foto: Stockholms universitet

Max Scheja har tillsammans med Lena Geijer, fil. dr och universitetslektor, skrivit boken Pedagogiska principer i praktiken.

Till tidningen Grundskollärare säger Max Scheja: 

– Lena Geijer och jag har utvecklat tre pedagogiska principer utifrån våra egna erfarenheter som lärare: att ta position, att kommunicera om relationer och att stimulera lärprocesser. Ambitionen är att sätta ord på principer som kan hjälpa lärare att utveckla det egna lärarskapet.

Till intervjun med Max Scheja:

Grundskolläraren, 15 september, 2021

Se en filmad intervju med Max Scheja och Lena Geijer från Bokmässan 2021:

UR play