Om oss

Institutionen för pedagogik och didaktik har under de senaste åren levt i en både expansiv och berikande utvecklingsfas. Många olika verksamhetsinriktningar har förts samman och bidragit till att vi idag är en av de större institutionerna vid den samhällsvetenskapliga fakulteten.

Institutionen erbjuder utbildning på både grund- och avancerad nivå samt forskarutbildning i pedagogik. Vi erbjuder en bred palett av utbildningar, bland annat studie- och yrkesvägledarprogrammet, PAO-programmet och Yrkeslärarprogrammet. Vi ger också flera kurser inom den utbildningsvetenskapliga kärnan som ingår i lärarutbildningen. På avancerad nivå utbildar vi rektorer inom rektorsprogrammet och vi har flera mastersprogram, varav ett internationellt program på engelska med studenter från hela världen. Centrum för universitetslärarutbildningen (CeUL) som bedriver kompetensutbildning för universitetslärare har också sin hemvist vid institutionen.

INSTITUTIONEN I SIFFROR

Ca 180 anställda, inkl 100 forskare, drygt 30 doktorander, och 40 administratörer

8 000 studenter

9 program på grund- och avancerad nivå och en forskarutbildning

ca 100 kurser

 

2024

Disputationer

Ebba Christina Blåvarg, Psykologi på schemat. Formeringen av ett skolämne, 1960–2015.

Gloria Zeligman, Psykoanalys i ljuset av metafor och metonymi: En analys av Freuds teori om primärprocesstänkande och tolkningsarbete utifrån konceptuell metaforteori.

Brendan Munhall, Bounded Horizons: A study of upper secondary school choice for newly arrived students.

2023

Disputationer

Morteza Eslahchi, Learning Together, Leading Change: Understanding Collective Learning in Social Entrepreneurial Organisation.

Björn Bohman, Skolresultat - faktorer som är relaterade till studieresultat i grundskolans senare år. 

Ali Mohammed, Kollektiv identitetsformering i sociala medier: Interaktion i tre Facebookgrupper.

Ann J Sandén, Social kompetens – också ett disciplinerande uttryck.

2022

Disputationer

Niklas Hill, Demokrati på köpet? Demokratisynen i svenska föreningshandböcker 1949–2010.

Jakob Ulenius, Maskulinitetens mening. En fenomenologisk undersökning av den psykoterapeutiska situationen.

Carles Fuster Sanssalvador, En studie om avsiktlighet hos flerspråkiga elever i spanska.

Aron Schoug, Storskaligt kreativt samarbete. Organisering och kollektivt lärande i ett konst- och teaterprojekt.

Priser och utmärkelser

Rebecca Adami fick Bertha Lutz Prize för sin forskning om kvinnor i FN. 

Aino Collmar och Annika Davén fick Vägledarpriset 2022, för sitt arbete med Vägledningspodden. De undervisar på Studie- och yrkesvägledarprogrammet.

Joakim Landahl fick Gerda Höjers pris för sin forskning om Fridtjuv Berg. 

 

Miljöarbete och miljöhandlingsplan

Stockholms universitet är miljöcertifierat och följer kraven i miljöledningsstandarderna ISO 14001 och EMAS. Det innebär ett systematiskt arbete med miljöfrågan och miljöhänsyn är en del i universitets och institutionens vardagliga arbete.

Så jobbar vi med miljö- och hållbarhetsfrågor.

Miljögruppen

Erika Södersten, miljörepresentant
Fredrik Hertzberg
Matilda Wiklund

Kontakta miljögruppen: miljogruppen@edu.su.se

 

Skulpturen Pearl, eller Pärlan som vi kallar den, är placerad i en skogsglänta, under några lönnträd, till höger om entrén. Denna placering ger platsen en sagolik atmosfär, nästan lite mystisk. Det känns som om den har rullat dit av en tillfällighet.

Här berättar konstnären Frida Tebus mer om Pärlan:

– Min installation skapar tillsammans med skogsgläntan ett slags kulturlandskap som knyter an till områdets konkreta historia och mer metaforiskt för läroplatsens idé: att odla ”pärlor” inom forskning och utbildning. Monumentalitet handlar för min del inte om ”ju större desto bättre” utan om upplevelsen av förhållandet till människan/kroppen, jaget och minnet. För mig är det inte frågan om en monumentalitet kontra en funktionalitet, utan snarare att en välanvänd miljö som just genom sin funktionalitet skapar en slags monumentalitet.

Läs mer:

fridatebus.wordpress.com

Skulpturen Pearl är skapad av Frida Tebus. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Skulpturen Pärlan. Foto: Jean-Baptiste Béranger
 

Institutionen för pedagogik och didaktik är relativt ung och fick sitt nuvarande namn 2011. Historien börjar dock långt tidigare än så och verksamheten idag är frukten av en rad sammanslagningar och tillskott genom åren. I samband 10-årsfirandet gav vi ut en jubileumsbok (2022), som ger både en historisk och samtida bild av utvecklingen inom utbildning, forskning och samverkan vid institutionen. 

Bokomslag jubileumsbok

För vidare läsning, nedladdning och beställning

Jubileumsbok: Historien om framväxten av en institution

 

Kontakt

Telefon och e-post
Växel telefon: 08-16 20 00
E-post: info@edu.su.se
E-post utbildning: studieinfo.edu@su.se
E-post medarbetare och forskare: fornamn.efternamn@edu.su.se

Besöksadress
Frescativägen 54, Frescati, Stockholm
Frescativägen 50, (med taxi)

Postadress
Stockholms universitet
Institutionen för pedagogik och didaktik
SE-106 91 STOCKHOLM

På denna sida