Matz Franzén, utbildningsansvarig på Polisen

Matz Franzén läste en kandidatexamen i pedagogik genom fristående kurser, och jobbar nu som utbildningsansvarig på Polisen.

Matz Franzén.
Matz Franzén. Foto: Privat

Det roligaste är att få arbeta med utveckling och leda lärande tillsammans med deltagare. Arbetet ger stora friheter inom ramen för de olika utbildningsinsatserna.

Varför började du läsa pedagogik som fristående kurs? 

– En stor del av mitt arbete vid polisen var inriktat på kontakter med olika samhällsföreträdare och näringsidkare. Jag insåg att vi behövde genomföra några utbildningsinsatser gemensamt, bland annat projektet ansvarfull alkoholservering genom STAD-projektet. Jag hade också hand om att utbilda polisaspiranter och tyckte att jag behövde en kunskapsuppgradering. Det har blivit många fristående kurser över tid, och jag insåg inte förrän något år sedan att jag hade möjlighet att plocka ut en examen.

Vad jobbar du med?

– Olika utbildningsinsatser inom Polismyndigheten i region Stockholm. Främst som instruktör/ utbildare/samordnare för utbildningarna i POLKON –polisiär konflikthantering, en återkommande utbildning som alla poliser i yttre tjänst ska genomföra årligen.

Hur fick du din nuvarande anställning?

– Lite skämtsamt sökte jag och klarade antagningskraven. Jag har haft olika befattningar inom myndigheten, både i yttre uniformstjänst och civilt som utredare. Några olika utbildartjänster har det blivit under åren. Normalt sett har jag fått söka dem. Vissa specialutbildningar brukar jag få som ett ”brev på posten” när de återkommer och de behöver mig som utbildare.

Hur ser en dag på jobbet ut?

– Utbildingar går i cykler. Från beslut till planering, framtagande av utbildningsmaterial, boka lämpliga lokaler, boka deltagare, testköra, utbilda under beslutat block och därefter utvärdera och återställa. Under utbildningstiden se till att allt flyter med lokaler, teknik, personal, deltagare, utbildningsmaterial o.s.v. Sedan är det såklart skillnad på att leverera en teoretisk utbildning kontra en praktisk. Ska jag hålla i ett block i exempelvis skytte blir det att byta om till praktisk klädsel, hämta vapen och ammunition, besikta skjutbanan, ta fram och duka banan med för övningen lämpliga mål och se till att skyddsutrustning finns på plats.

På vilket sätt har du nytta av din utbildning i ditt nuvarande arbete?

– Jag har genom olika kurser fått en större förståelse för de undervisningssituationer jag bedriver, och givetvis planering och uppföljning av olika utbildningsinsatser. 

Vad är det roligaste med ditt nuvarande jobb?

– Det roligaste är att få arbeta med utveckling och leda lärande tillsammans med deltagare. Arbetet ger stora friheter inom ramen för de olika utbildningsinsatserna. Mål och syfte är ofta satt, men vägen dit och vilken utbildningsmetodik som skall användas kan variera i nästan det oändliga.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

– Just nu trivs jag med det jag gör. Jag kommer att fortsätta inom det utvecklande pedagogiska spåret. Det finns oändligt mycket att lära. En utmaning är såklart att hoppa på någon utbildning jag inte sysslat med tidigare, eller pröva en annan arbetsgivare. 

På denna sida