Irene Elmerot får Run-Jannestipendiet

Årets Run-Janne-stipendiat är Irene Elmerot, doktorand i slaviska språk med inriktning på tjeckiska.

Irene Elmerot
Irene Elmerot. Copyright: Irene Elmerot och Petr Makovička.

Run-Janne-stipendiet inrättades av Humanistiska Föreningen 1987 till minne av runforskaren Sven Birger Fredrik "Run-Janne” Jansson. Han var bland annat en av huvudförfattarna till verket Sveriges Runinskrifter, som nu finns digitalt hos Riksantikvarieämbetet.

Run-Jannestipendiet utdelas till en doktorand i slutfasen av sitt avhandlingsarbete på Humanistisk fakultet vid Stockholms universitet. Stipendiet bör bekosta något kring arbetet med avhandlingen, och i gengäld ska stipendiaten hålla ett kort anförande kring sitt ämne på Humanistiska föreningens valborgslunch. Irene ska med stipendiet bekosta utgivning av en bok med öppen tillgång (”open access”).

Mer om Irenes forskning på hennes profilsida