Mala Maroko Freund har avlidit

Mala Maroko Freund ; 1 september 1926, Łódź – 20 november 2022, Stockholm

Vår tidigare student och doktorand Mala Freund har gått bort. Nästan nittio år gammal publicerade hon resultatet av den forskning som hon bedrivit på institutionen i Det judiska kulturarvet och shtetl i Julian Stryjkowskis Azrils dröm: I skuggan av förintelsen. I boken studeras gestaltningen av den judiska kulturen i en roman skriven av en av de mest kända polska efterkrigsförfattarna. Romanen beskriver den judiska östeuropeiska småstaden i början av 1900-talet och hon använder begreppet utsatthet för att beskriva judendomens villkor då liksom under förintelsen och nu idag. Hennes bok var färdig till Pesach våren 2016 och det kom mer än hundra personer till bokpresentationen i judiska församlingens lokaler. Det var en stor händelse och ett oförglömligt möte med Mala, hennes vänner, släktingar och alla kollegorna från Stockholms universitet.

Förutom polska studerade hon bland annat engelska och tyska vid Stockholms universitet. Mala Freund var en av få i Sverige som behärskade jiddisch och skrev ett examensarbete om språket: Jiddisch: Sprache als Spiegel der Geschichte eines Volkes.

Mala Freund kom från en ortodox judisk medelklassfamilj i staden Łódź. Efter den tyska invasionen tvångsförflyttades familjen till ghettot där båda hennes föräldrar dog av svält. 28 augusti 1944 skickades hon tillsammans med sin syster till utrotningslägret Auschwitz-Birkenau och sedan vidare till andra läger. Vid befrielsen 15 april 1945 befann de sig i Bergen-Belsen. Hon kom ihåg allt med klarhet och skärpa.

Det var viktigt för Mala att minnas, att berätta om förintelsen, och det gjorde hon i boken Deras namn kan ännu viskas: vittnesmål från gettot i Łódź som kom 1997.

Vi, hennes vänner och kollegor på institutionen, minns hennes berättelser som överlevare från förintelsen. Vi minns också Mala som en kär vän, omtänksam och full av humor mitt i allt allvar.

I sin bok om Stryjkowski kommer Mala Freund ofta tillbaka till en bön som läses vid inträdet i en synagoga, en bön att minnas när en kär vän och kollega nu gått bort:

Hur goda äro dina tält Jakob, dina boningar, Israel! Jag får komma till ditt hus genom din stora nåd, jag får buga mig mot ditt heliga tempel i fruktan inför dig. Evige, jag älskar din bonings hus och den plats, där din härlighet tronar.

För vännerna och kollegorna på institutionen

Per-Arne Bodin
Malas handledare