Mala Maroko Freund har gått bort

Mala Maroko Freund, Stockholm, har gått bort i en ålder av 96 år. Närmast anhöriga är döttrarna Yvonne och Sylvia med familjer.

Mala Maroko Freund. Foto: Sanna Sjöswärd

Mala Freund var student och doktorand på Stockholms universitet. Nästan nittio år gammal publicerade hon resultatet av sin forskning inom ämnet slaviska språk i ”Det judiska kulturarvet och shtetl i Julian Stryjkowskis Azrils dröm: I skuggan av Förintelsen”. Boken handlar om den judiska östeuropeiska småstaden i början av 1900-talet och Mala använder begreppet utsatthet för att beskriva judendomens villkor då liksom under Förintelsen och nu i dag. Hennes bok blev färdig till pesach våren 2016 och det kom mer än hundra personer till bokpresentationen i Judiska församlingens lokaler.

Mala var filosofie magister och förutom polska hade hon bland annat studerat engelska och tyska vid Stockholms universitet. Mala Freund var en av få i Sverige som behärskade jiddisch och skrev ett examensarbete om språket.

Mala Freund kom från en ortodox judisk medelklassfamilj i staden Lodz. Efter den tyska invasionen tvångsförflyttades familjen till gettot där båda hennes föräldrar dog av svält. Den 28 augusti 1944 skickades hon tillsammans med sin syster till utrotningslägret Auschwitz-Birkenau och genomled därefter sex arbetsläger och koncentrationsläger inklusive dödsmarschen till Tyskland och Österrike. Vid befrielsen den 15 april 1945 befann de sig i Bergen-Belsen. Det var viktigt för Mala att minnas, att berätta om Förintelsen, och det gjorde hon i boken ”Deras namn kan ännu viskas: vittnesmål från gettot i Lodz”, som kom 1997.

Vi minns hennes berättelser som överlevande från Förintelsen. Vi kommer också ihåg Mala som en kär vän, omtänksam och full av humor mitt i allt allvar.

I sin bok om Stryjkowski kommer Mala Freund ofta tillbaka till en bön som läses vid inträdet i en synagoga, en bön att minnas när en kär vän och kollega nu gått bort: ”Hur goda äro dina tält Jakob, dina boningar, Israel!”

För vännerna och kollegorna på Stockholms universitet Per-Arne Bodin

----

Texten först publicerad i Dagens nyheter, 22 januari, 2023.