Nypublicerat: Lainio och Pesonen: ”Önskar att jag hade fått hjälp att lära min son finska”

Jarmo Lainio, professor i finska, och Sari Pesonen, universitetsadjunkt i finska, har fått en artikel publicerad om den språkpolitiska utvecklingen för sverigefinskan och för undervisningen i och om finska i det svenska skolväsendet.

Artikeln ingår i ett temanummer om flerspråkighet, i den klassiska serien Språk och Stil vid Uppsala universitet. Flera av redaktörerna för detta nummer är tidigare forskare vid Stockholms universitet.

Lainio, Jarmo & Pesonen, Sari (2021). ”Önskar att jag hade fått hjälp att lära min son finska” - Finskans öden i skenet av 2000-talets utbildnings- och minoritetspolitiska utveckling i Sverige. I: Memet Aktürk-Drake, Ellen Bijvoet, Natalia Ganuza och Anna Sahlée (red.) (tema flerspråkighet). Språk och stil, Ny Följd, 2021, 31:1, s. 44-74.

Artikeln och temanumret finns att läsa på Uppsala universitets webbsida!