Uttalande från Svenska slavistförbundet med anledning av Rysslands invasion av Ukraina

Svenska slavistförbundet, en sammanslutning av lärare och forskare inom slaviska språk och länder, har gjort följande uttalande.

Uttalande från Svenska slavistförbundet

Vi, svenska slavister och lärare i slaviska språk vid Sveriges lärosäten, fördömer Rysslands oprovocerade och brutala invasion av sitt fredliga grannland Ukraina i syfte att förinta dess demokrati och statsbildning.

Vi fördömer också det missbruk av språk, historia och kultur som länge pågått i ryska statskontrollerade medier och som förberett marken för denna exempellösa attack mot civilisation och människovärde och som fortfarande pågår i syfte att rättfärdiga den.

Slutligen fördömer vi den repression av civilsamhället som pågår i Ryssland självt. Många av oss arbetar dagligen med att sprida kunskaper i det ryska språket, rysk litteratur och rysk kultur. Detta arbete har nu blivit mycket svårare, men också viktigare än någonsin.

Vi uppmanar den ryska statsledningen att omedelbart upphöra med sina krigshandlingar och uttrycker vårt fulla stöd för Ukraina och dess folk i denna svåra stund.

Svenska slavistförbundet

Statement by the Swedish Association of Slavists

We, Swedish slavists and teachers of Slavic languages at Swedish universities, condemn Russia’s unprovoked and brutal invasion of its peaceful neighbor Ukraine undertaken in an attempt to destroy its democracy and statehood.

We also condemn the abuse of language, history, and culture by Russia’s state-controlled media that has served to effectively prepare the ground for this unprecedented attack against civilization and human dignity, and that continues still in an attempt to justify the deed.

Finally, we also condemn the ongoing repressions against civil society in Russia itself. There are many among us who work on a daily basis spreading knowledge of the Russian language, literature and culture. This work has now become more complicated but also more necessary than ever.

We call on the leadership of the Russian Federation to immediately stop all military action. In this difficult time, we express our full support for Ukraine and the Ukrainian people.

Заява Шведського союзу славістів

Ми, шведські славісти і викладачі слов'янських мов університетів Швеції, засуджуємо неспровоковане і брутальне вторгнення Росії у мирну сусідню країну Україну з намаганням знищити українську демократію і державність.

Ми також засуджуємо ті зловживання мовою, історією і культурою, які упродовж тривалого часу практикуються російськими державними ЗМІ, що й підготували грунт для безпрецендентного нападу проти цивілізації і людської гідності і які тривають далi, виправдовуючи його.

Ми також засуджуємо репресії проти громадянського суспільства в самій Росії. Багато хто з нас присвячує себе щоденній роботі, поширюючи знання російської мови, російської літератури і російської культури. Сьогодні ця робота виявляється складною, проте необхідною, як ніколи.

Ми закликаємо керівництво Російської Федерації негайно припинити бойові дії, і в цей важкий час висловлюємо повну підтримку Україні і українському народу.

Заявление Шведского союза славистов

Мы, шведские слависты и преподаватели славянских языков шведских университетов, осуждаем неспровоцированное и брутальное вторжение России в мирную соседнюю страну Украину в попытке уничтожить украинскую демократию и государственность.

Мы также осуждаем те злоупотребления языком, историей и культурой, которые в течение длительного времени практикуются российскими государственными СМИ, подготовившие таким образом почву для беспрецедентной атаки против цивилизации и человеческого достоинства и которые продолжаются и по сей день, теперь уже в попытках оправдать это вероломное нападение.

Наконец, мы осуждаем репрессии против гражданского общества в самой России. Среди нас многие в своей повседневной работе посвящают себя распространению знаний русского языка, русской литературы и русской культуры. Сегодня эта работа представляется трудной, но необходимой, как никогда.

Мы призываем руководство Российской Федерации немедленно прекратить боевые действия и в этот тяжелый час выражаем свою полную поддержку Украине и украинскому народу.