Vill du engagera dig i din studietid? Gå med i studentrådet!

Studenter i Albano. Foto: Jens Olof Lasthein
Foto: Jens Olof Lasthein

Vad innebär det att vara med i studentrådet?

Som medlem i studentrådet kommer du tillsammans med andra studenter kunna engagera dig för att förbättra utbildningen och studiesituationen. Du kan till exempel sitta med i institutionsstyrelsen (institutionens högsta beslutande organ), eller RALV (Rådet för arbetsmiljö och lika villkor) och där lyfta fram studentperspektivet.

Utöver det finns det möjligheter för studentrådet att ordna sociala aktiviteter med stöd från både institutionen och kåren. På Slabafinety har vi tidigare haft studentpubar och filmkvällar.

Vad finns det för fördelar med att vara med i studentrådet?

Att vara med i studentrådet tar inte mycket tid men ger dig många fördelar: en merit som väger tungt på CV:t, en fot in för olika extrajobb och möjligheten att förändra det som du är missnöjd med vid institutionen.

För varje möte med de olika arbetsgrupperna, till exempel RALV eller institutionsstyrelsen, utgår också ersättning.

Är du intresserad av att vara med eller helt enkelt bara nyfiken så hör av dig till studievägledare Vibeke Renting (studievagledare.slabafinety@su.se)!