Att söka anstånd – så gör du

Om du har blivit antagen till ett program, men inte kan påbörja utbildningen den terminen, kan du ansöka om att få anstånd med studiestarten.

Skälet till anstånd ska normalt ha uppkommit efter anmälningstidens utgång.

 

Skäl för anstånd kan (enligt HSVFS 2012:8) vara "sociala, medicinska eller andra särskilda omständigheter som t.ex. vård av barn, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring, studentfackliga uppdrag eller uppskjuten ledighet enligt lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Anstånd beviljas normalt till nästa start för utbildningen. Anståndstiden får uppgå till högst 18 månader om det inte finns särskilda skäl för en längre tid.

 

Du måste själv ansöka om anstånd hos antagningen vid Stockholms universitet och styrka de skäl som du vill åberopa med intyg, t.ex. läkarintyg, personbevis för barn, beslut om inskrivning eller intyg från arbetsgivare. Du skickar ansökan till Studentavdelningen, Antagningen, Stockholms universitet, 106 91 Stockholm eller per mejl till studentavdelningen@su.se.

Läs på Stockholms universitets hemsida om hur du ansöker om att skjuta upp studiestarten.

 

Om du beviljas anstånd får du beskedet per post. Beslutet är ett original. För att påbörja studierna måste du göra en ny anmälan via antagning.se och skicka in originalbeslutet om att du har beviljats anstånd senast 15 april för höstterminen och 15 oktober för vårterminen enligt anvisningar i beslutet. På Stockholms universitets hemsida om hur du ansöker om att skjuta upp studiestarten står vart du ska skicka beslutet om beviljat anstånd.

 

Kontakt

 

 

Studievägledning för termin 5-7 på socionomprogrammet samt kurser och program på avancerad nivå
På denna sida