Ny student
Varmt välkommen till institutionen för socialt arbete! Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss och få stor nytta av dina studier.
Vi önskar att din övergång till studentskapet ska ske så smidigt som möjligt. På den här sidan har vi samlat relevant information som hjälper dig att få en bra start hos oss.
Viktigt att veta
Läs om vår lärplattform Athena, få koll på hur kurskatalogen fungerar och gå igenom checklistan för nya studenter.
Till dig som blivit antagen till socionomprogrammet HT24
Innan terminsstart är det några saker du behöver ordna
- Först ska du aktivera ett universitetskonto https://www.su.se/utbildning/en-lyckad-start/aktivera-ditt-universitetskonto
Aktiveringen av universitetskonton öppnar tidigast den 5 augusti för höstterminen 2024! - Du ska därefter registrera dig på första kursen: SUARB1 Socialt arbete I: Introduktion till kunskapsfältet 30,0hp i Ladok.
Registreringen gör du via Mina studier som du når via länken www.student.ladok.se
Registreringsperioden börjar MÅNDAGEN DEN 5 AUGUSTI och pågår fram till SÖNDAGEN den 11 AUGUSTI.
Alla antagna studenter som inte registrerar sig senast den 11 AUGUSTI förlorar sin plats med omedelbar verkan när webbregistreringen stänger.
Så snart andra antagningsbeskedet publicerats kommer du att få ett brev skickat till din bokföringsadress. I det brevet finns ytterligare information du behöver inför terminsstarten.
För frågor gällande antagning och behörighet till Socionomprogrammet hänvisar vi till antagningen.
Kontaktuppgifter finner du på https://www.su.se/utbildning/anm%C3%A4lan-och-antagning/fr%C3%A5n-anm%C3%A4lan-till-antagning#kontakt
REDAN ANTAGNA STUDENTER (Termin 2, 3, 4)
I augusti ska du registrera dig på kursen SU2H18 i Ladok, via mina sidor https://www.student.ladok.se/
Registreringsperiod: 2024-08-05 – 2024-08-11
För mer information, se det terminsbrev som kursadministrationen publicerat på Athena.
Aktivera ditt studentkonto
Inför terminsstart ska du gå in på webben för att aktivera ditt universitetskonto som du behöver för att få tillgång till universitetets alla IT-tjänster.
Athena
Vi har en lärplattform som kallas för Athena. Här hittar du information om den kurs du går, exempelvis examinationsuppgifter, gruppindelningar, detaljschema och annat som hör till studerandets vardag.
I Athena finns också en kursplats som heter "Studenter vid institutionen för socialt arbete". Där hittar du information från studievägledare och kursadministratörer, examinationsregler, gamla tentor och mycket annat som registrerade studenter har nytta av. Du behöver vara registrerad på en kurs för att komma åt den här kursplatsen.
Kurskatalogen
I kurskatalogen hittar du kursplanen, litteraturlistor, information om vem som är kursansvarig och examinator och kan också se vilka undervisningsformer som gäller på den kurs du går. Om du klickar dig vidare till "Våra utbildningar" hittar du alla våra kursers länkar till kurskatalogen.
Checklista för nya studenter
För en lyckad terminstart är ett bra tips att gå igenom checklistan för nya studenter vid Stockholms universitet.
Så här registrerar du dig på kurser
Efter att du blivit antagen till en kurs måste du registrera dig på den. Det är först då du blir deltagare på kursen och får tillgång till kursmaterial, schema och annat du behöver för att gå kursen.
Läs mer om hur du registrerar dig
Har du fått en reservplats?
Har du fått en reservplats innebär det att du står på väntelista. Om du fortfarande är reserv efter andra antagningsbeskedet sköts reservantagningen av våra kursadministratörer på institutionen.
Läs mer om vad du ska tänka på om du står som reserv
Hita på Stockholms universitet
Se en kort film om Stockholms universitets campus och områden.
Vi finns i hus 2 på Albano. Institutionens anställda har sina kontor på plan 3. Dörrarna är låsta, du måste kontakta den du vill träffa för att bli insläppt. Porttelefon finns vid två av ingångarna.
Anstånd – att skjuta upp studierna
Om du har blivit antagen till ett program, men inte kan påbörja utbildningen den terminen, kan du ansöka om att få skjuta upp studiestarten. Detta kallas för anstånd och för att begära anstånd måste du ha särskilda skäl., det kan till exempel vara sjukdom, vård av barn eller andra särskilda omständigheter.
Skälet till ditt anstånd ska normalt ha uppkommit efter anmälningstidens utgång.
Mer information
Här har vi samlat information som kommer från Stockholms universitets centrala enheter. Institutionen för socialt arbete är en liten del av ett mycket större sammanhang och du kan som student få både glädje och nytta av de centrala enheterna.
Information från Stockholms universitet
Kontakt
- Besöksadress
Campus Albano, Hus 2, Plan 3
Albanovägen 18
Är du redan student vid Institutionen för socialt arbete? Ange ditt personnummer när du mejlar till oss så att vi enklare kan svara på dina frågor om din studiesituation.
- Mottagningstider
Det finns möjlighet till vägledningssamtal via Zoom eller på Campus med studievägledningen, mejla för att boka tid.
- Telefontider
Måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 09.30 - 11.00
- Besöksadress
Campus Albano, Hus 2, Plan 3
Albanovägen 18
Är du redan student vid Institutionen för socialt arbete? Ange ditt personnummer när du mejlar till oss så att vi enklare kan svara på dina frågor om din studiesituation.
- Mottagningstider
Det finns möjlighet till vägledningssamtal via Zoom eller på Campus med studievägledningen, mejla för att boka tid.
- Telefontider
Måndagar, tisdagar och torsdagar mellan kl. 09.30 - 11.00
Kursadministratörer
Kursadministratörer
- Besöksadress
Campus Albano, Hus 2, Plan 3
Albanovägen 18
- Mottagning endast via Zoom tills vidare
Mejla för att boka tid för Zoom-möte.
- Mottagningstider
mån, tis, tor 10-12
Mejla för att boka personligt Zoom-möte.
- Telefontider
mån, tis, tor 13.30-14.30
- Besöksadress
Campus Albano, Hus 2, Plan 3
Albanovägen 18
- Mottagning endast via Zoom tills vidare
Mejla för att boka tid för Zoom-möte
- Mottagningstider
mån, tis, tor 10-12
Du kan boka personligt Zoom-möte genom att mejla.
- Telefontider
mån, tis, tor 13.30-14.30
- Besöksadress
Campus Albano, Hus 2, Plan 3
Albanovägen 18
- Mottagning endast via Zoom tills vidare
Du kan boka personligt Zoom-möte genom att mejla.
- Mottagningstider
mån, tis, tor 10-12
Du kan boka personligt Zoom-möte genom att mejla.
- Telefontider
mån, tis, tor 13.30-14.30
Utbildningsadministratör
- Besöksadress
Campus Albano, Hus 2, plan 3
Albanovägen 18
VFU-samordnare
- Besöksadress
Campus Albano, Hus 2, Plan 3
Albanovägen 18
- Telefon
Anna Bäckman
+4686747176
Hans Dahlén
+4686747190
Katrin Rau
+468161595
Utbildningsadministratör
- Besöksadress
Campus Albano
Hus 2
Plan 3
Albanovägen 18
Utlämning av gamla tentor:
Tisdagar 9:30 - 11:00 i grupprum 42.
- Mottagningstider
Du kan boka personligt Zoom-möte genom att mejla.
- Telefontider
mån, tis, tor 13.30-14.30
Senast uppdaterad: 17 juni 2024
Sidansvarig: Institutionen för socialt arbete