Astrid och William 2022. Populäraste flick- och pojknamnen bland nyfödda

SCB har publicerat de populäraste förnamnen i Sverige bland nyfödda 2022: Astrid och William. Här kan du titta på filmklipp med bl.a. de populäraste flickamnen hos nyfödda 1998–2021 respektive pojknamnen 1998–2019. Filmklippen är skapade av Sofia Pereswetoff-Morath, postdoktor vid Institutionen för svenska och flerspråkighet.

Se fler filmer på Youtube och få en snabb överblick av de populäraste

• svenska tilltalsnamnen flickor nyfödda 1998–2021
  • svenska tilltalsnamnen pojkar nyfödda 1998–2019
  • svenska kvinnliga respektive manliga tilltalsnamnen 1920–2019
  • svenska kvinnliga respektive manliga förnamnen (förnamn inkluderar även andranamn) 1920–2019
  • norska kvinnliga respektive manliga tilltalsnamnen 1945–2019
  • hundnamnen 2011–2020.

Institutionens spellista Namnforskning (YouTube)

SCB: Astrid petar Alice i namntoppen – Nils ny på topp tio-listan [men William etta]

Sofia Pereswetoff-Morath målar i runor med röd fär på en stenhäll
Sofia Pereswetoff-Morath. Foto: Magnus Källström.

Filmerna är sammanställda av Sofia Pereswetoff-Morath, postdoktor vid Institutionen för svenska och flerspråkighet. Hon forskar om medeltida personnamn på Gotland och är postdok vid Christian-Albrechts-Universität zu Kiel i Tyskland.

Forngutniskt personnamnskick i gotländska runinskrifter

Runische Schriftlichkeit in den germanischen Sprachen

Evighetsrunor.

Runic Stories (YouTube)

Sofia Pereswetoff-Morath

Vad är skillnaden på förnamn, tilltalsnamn, andranamn och efternamn?

Vi tar de fiktiva personerna Anna och Anders som exempel. Annas fullständiga namn är Anna Kristina Lovisa Margareta Johansson där Anna är hennes tilltalsnamn. Anders heter Anders Jakob Larsson Lindberg och Anders är hans tilltalsnamn.

– Vad heter du i förnamn? På den frågan svarar nog Anna just Anna men skulle även kunna inkludera sina andranamn och svara Anna Kristina Lovisa Margareta. Anders skulle svara Anders eller Anders Jakob.

Om Anna skulle ha Anna Kristina som tilltalsnamn, kallas det dubbelnamn (dubbelt förnamn) och kan skrivas med eller utan bindestreck (Anna-Kristina). Utan bindestreck blir det lite svårare att veta om det är tilltalsnamn och andranamn, eller ett dubbelnamn. (Däremot skulle man kunna höra på betoningen vilket det är, när man säger det.)

Annas efternamn är Johansson. Om hon gifter sig och lägger till sin partners efternamn Berg, skulle det bli ett dubbelnamn (dubbelt efternamn) med eller utan bindestreck: Berg-Johansson (Johansson-Berg) eller Berg Johansson (Johansson Berg). Tills för några år sen hade namnlagen istället sagt att det namn som stod sist (t.ex. Johansson) hade varit efternamn, och det som stod mellan förnamnen och efternamnet (då Berg) hade varit ett mellannamn. Anders har sedan han föddes sin mammas efternamn Larsson och sin pappas efternamn Lindberg.

Vill du veta mer?

Vill du studera namn eller runor eller andra historiskt inriktade kurser om nordiska språk?

Namnforskning 1 – allmän del

Ortnamn