Därför är danskan svår att förstå

Tycker du det är svårt att förstå talad danska? Kanske är det alla konsonanterna som uttalas som vokaler som ställer till det, eller räknedorden. Ett sätt att öka din språkförståelse är att studera danska vid Stockholms universitet. Vår dansklärare Allan Hansen och en av våra studenter i danska intervjuas i Sveriges radios Språket i P1.

Danmarks flagga. Foto: Anastasiia Guseva, MostPhotos

Danskan har fler vokalljud än svenskan

Institutionens lärare i danska Allan Hansen och en av våra studenter i danska pratar om skillnader mellan talad svenska och danska. Till exempel har svenskan nio vokaler som kan ha kort respektive långt vokalljud, till exempel pronominet min [mɪn] (kort vokal) och substantivet (ansiktsuttrycket) min [mi:n] (lång vokal). Danskan i sin tur har 15 vokaler, där de flesta kan vara både långa och korta (som på svenska), till exempel mit [mid] (kort vokal) och mine [miːnə] (lång vokal). Dessutom kan danska ord ha stöt (stød) också – det där lilla ljudet som låter som en hickning i slutet av ord, till exempel min [miˀn] (vokal med stöt).

Allan Hansen. Foto: privat

Konsonantljud uttalas ofta som vokaler

En stor utmaning för en svensktalande som lär sig danska är alla konsonantljuden som uttalas som vokaler. Lyssna på Språket i P1 där Allan Hansen bland annat lär dig uttala rökt öring på danska: røget ørred [ʁʌjəð ɶɐ̯ʌð], där endast det första r:et i røget blir uttalat som en konsonant. Språkexpert Henrik Rosenkvist, professor i nordiska språk vid Göteborgs universitet, berättar hur det gemensamma språket skandinaviska blev väst- och östskandinaviska som blev våra nordiska språk vi har idag. Allt under ledning av programledare Jens Möller.

Språket i P1: Därför är danskan svår att förstå (2022-12-06)

Om våra kurser i danska (inom ämnet Nordiska språk)

Våra kurser i danska > Sök bland våra utbildningar > fliken Grundnivå

Allan Hansen