Fler betyg på kortare tid med språkfokus och samarbete över ämnen

Med ett tydligt språkfokus och samarbete över ämnesgränserna lyckades fler elever på Nacka gymnasiums språkintroduktionsprogram nå gymnasiebehörighet. Det här sättet att arbeta på språkintroduktionsprogrammet har arbetats fram av Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet och Svenska Akademien inom projektet Intensivsvenska.

En grupp elever runt ett bord studerar tillsammans. Foto: Intensivsvenska
Foto: Intensivsvenska, vid ett annat tillfälle.

Lärarna Louise Silfverberg, Ingrid Bröijersén, Sofia Eriksson, Mirjam Vallin och Åsa Vestlund har skrivit en utvecklingsartikel.

– Vi har under två år deltagit i utvecklingsprojektet ”Intensivsvenska”, som är ett samarbete mellan Stockholms universitet och Svenska Akademien och som syftar till att stärka både likvärdighet och kvalitet på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram. Det här har ändrat våra arbetssätt i grunden på ett positivt sätt och vi vill med artikeln sprida våra resultat och inspirera andra skolor.

Läs hela artikeln på Skolporten.se:

Fler betyg på kortare tid med språkfokus och samarbete över ämnen

Om Intensivsvenska