Lena Lind Palicki blir chef för Språkrådet

Lena Lind Palicki tar över som chef för Språkrådet. – Jag önskar att vi kan få se en lite mer aktiv språkvård, säger hon. Lena Lind Palicki är idag universitetslektor i svenska och ämnesansvarig för Svenska och nordiska språk vid Institutionen för svenska och flerspråkighet

Lena Lind Palicki. Foto: Pia Nordin

Lena Lind Palicki blir ny chef på Språkrådet. I dag arbetar hon som universitetslektor i svenska vid Stockholms universitet men mellan 2012 och 2018 var hon språkvårdare på just Språkrådet.

­– Om man som forskare främst är intresserad av språkvård, språkpolitik och det svenska språksamhället så är det här arbetsplatsen man vill vara på. Och jag är främst intresserad av hur språket fungerar i samhället och hur det hänger ihop med samhällsförändringar och olika ideologier, säger hon.

Lena Lind Palicki tillträder tjänsten vid Språkrådet i augusti (2023).

Läs hela artikeln i Språktidningen (2023-02-28)

Lena Lind Palicki

Språkrådet, Institutet för språk och folkminnen (Isof)