”Presentera sig med namn är väl hövligt?”

Hövligheten i användandet av namn besvaras inte i brevskrivarens möten med granne, optiker, bibliotekarie eller buss­chaufför. Svenska Dagbladets etikett­expert reder ut vad som gäller med hjälp av bland annat språkforskaren Catrin Norrby.

Bibliotekarie vänd mot kameran och student med ryggen mot kameran.
Foto: Niklas Björling

En fråga ställdes till Svenska Dagbladets etikettexpert Sofia Larsson: "Jag fick lära mig redan som barn att det är hövligt att vid möten presentera sig med namn. Min fundering gäller ett antal personer som jag regelbundet ”råkar på” men som jag inte har någon relation till för övrigt. Exemplen gäller grannar, en kassör i en livsmedelsbutik, en optiker, en bibliotekarie samt en busschaufför."

Läs artikeln på svd.se: ”Presentera sig med namn är väl hövligt?” (2021-02-10).

Catrin Norrby, professor i nordiska språk, forskar om hälsningar och kundsamtal är en av två forskare som besvarar frågan.

Publicerad på vår webbplats 2021- 02-19.

Catrin Norrby
Catrin Norrby. Foto: Pia Nordin