Stort och brett intresse för Norden bland studenter

Antagningen till årets sommarkurser inom Nordkurs har just avslutats. Nytt för i år är ett ovanligt brett intresse för alla kurser, oavsett om de ges i Finland, Norge, Danmark, Island eller på Färöarna.

Nordkurs är ett samarbete mellan universitet i de nordiska länderna med sommarkurser varje år i Danmark, Finland, Island, Norge, Sverige och omväxlande på Färöarna och Grönland. Sverige skickar ut 40–60 studenter och tar emot ca 20 från de andra länderna. Kurserna är intensivkurser om landets språk, litteratur och kultur i nordisk kontext och de tillresta studenterna bor tillsammans och får uppleva den nordiska språkgemenskapen.

Jonatan Pettersson. Foto: Pia Nordin

Den svenska kursen om svenska språket och den svenska litteraturen ges omväxlande av Institutionen för svenska och flerspråkighet vid Stockholms universitet och Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet. Det ges även en specialkurs i svensk språkfärdighet vid Göteborgs universitet för finska studenter.

Antagningen sköts av landskoordinatorer i de olika nordiska länderna. I Sverige har det sedan några decennier varit en anställd vid Stockholms universitet, för närvarande Jonatan Pettersson, forskare och lektor vid Institutionen för svenska och flerspråkighet.

– Det är intressant och väldigt roligt att det finns ett sådant stabilt och starkt intresse för de andra nordiska språken, säger Jonatan.

Upplevelsen av att vara i en fungerande språkgemenskap

Kurserna är delvis olika. Kursen i Reykjavík och en av kurserna i Helsingfors är främst språkkurser i isländska respektive finska. Men i Helsingfors finns också en kurs om finlandssvenskan som språk och den finlandssvenska litteraturen, som är mer ämnesinriktad. Även kursen som ges i Stockholm eller Uppsala är mer ämnesinriktad, liksom kurserna i Danmark och Norge.

– De är olika, men man får både språk och innehåll på alla kurser, säger Jonatan. – Men det som studenter alltid understryker i utvärderingar är upplevelsen av att vara i en fungerande språkgemenskap, där vi kan förstå varandra även om vi talar olika språk.

Vissa av kurserna har alltid varit mer populära bland svenska sökande, kanske för att de är mer ”exotiska” eller annorlunda.

– De år som det ges kurs på Grönland är det väldigt många sökande till ett fåtal platser, konstaterar Jonatan. – Kursen i Reykjavík har alltid många sökande, och även Färöarna brukar vara särskilt populärt.

Det är något speciellt mellan Danmark och Sverige

Men sedan flera år finns det även ett särskilt starkt intresse bland svenska studenter att läsa danska.

– Våra ordinarie kurser i danska på institutionen har väldigt höga söktal. Det är något speciellt mellan Danmark och Sverige, menar Jonatan. – Vi får ofta flest studenter från Danmark hit till vår sommarkurs i Stockholm.

Under 2020 och 2021 gavs många av Nordkurs kurser enbart på distans, vilket dock inte dämpade intresset. Svenska studenter var väldigt intresserade även av att läsa kurserna på distans, och många använde möjligheten att åka till studieorten i efterhand.

Intresset är stort för alla kurserna, oavsett land

2023 års antagning är just genomförd och nytt för i år är att intresset är stort för alla kurserna, oavsett land. Tidigare år har vissa kurser varit översökta och andra mindre populära, men i år är intresset brett fördelat mellan alla de nordiska länderna.

– Det är intressant att följa de här förändringarna, att tyngdpunkten förändras över tid, säger Jonatan.  – Nu är vi nog inne i en tid då värdet med den nordiska gemenskapen har blivit väldigt uppenbar. Det stabila intresset för Norden är också roligt att ta med inför att Stockholms universitet i höst står som värd för mötet mellan dekanerna vid Helsingfors, Köpenhamns och Oslos humanistiska fakulteter, avslutar Jonatan.

Jonatan Pettersson

Läs mer om kurserna

su.se/svefler/nordkurs

nordkurs.nu

Om kurserna i danska och norska, se Nordiska språk

Kurser i danska

Kurser i norska

Denna webbsida (om danskan) nämns i Sveriges radios program Spanarna 2023-05-12 [tid 39:15–39:30] i ett inslag om Danmark [tid 32:50–41:40].