AI-expert representerar SU vid Stockholm Explorative Talks

Stanley Greenstein representerar Stockholms universitet vid den tredje upplagan av Stockholms Akademiska Forums liveevenemang ”Stockholm Explorative Talks” – Ett event som samlar forskare från olika discipliner på scen, som tillsammans ska representera Stockholms 18 universitet.

Samtal mellan flera personer på en mörk scen
Syftet med Stockholm Explorative Talks är att samla världens forskningselit för att undersöka aktuella frågor från nya vinklar och finna banbrytande lösningar på framtida utmaningar.

Den 23:e september kommer Stockholm Explorative Talks att äga rum i Royal Hall på KMH, Royal College of Music i Stockholm. På scenen kommer för första gången att samlas 18 akademiker från olika discipliner och akademisk bakgrund, vilka representerar samtliga 18 universitet och högskolor i Stockholm.

Årets tema som ska diskuteras är "Utmaningar". Under denna dag kommer forskarna att möta varandra för första gången på scen och – totalt oförberedda – kastas in i en interaktion där de får utbyta tvärvetenskapliga perspektiv på aktuella frågor som konfronterar planeten. Hela evenemanget kommer att livestreamas med endast ett begränsat antal åhörare på plats.

Forskar om juridik och IT

Stanley Greenstein, jur.dr och universitetslektor i rättsinformatik vid juridiska institutionen, kommer att representera Stockholms universitet i denna mångfaldiga grupp av forskare som ska samlas. Hans huvudsakliga forskningsområde är samspelet mellan juridik och informationsteknik.

Stanleys arbete har främst fokuserat på ämnet artificiell intelligens (AI) och maskininlärning, och dess etiska och samhälleliga konsekvenser. Vid institutionen är han medarbetare vid Institutet för rättsinformatik (IRI) och undervisar på flera olika kurser. Han är också medlem i Svenska föreningen för IT och juridiks (SIJU) valkommitté samt sitter med i styrelsen för Stiftelsen för rättsinformation.

Portrait image
Stanley Greenstein.

– Jag ser verkligen fram emot att få delta i alla olika panelsamtal på kommande Stockholm Explorative Talks. Det unika formatet för det här on-stage evenemanget skapar en avslappnad och tvärvetenskaplig miljö som jag utan tvekan tror kommer leda till att vi får höra många kreativa idéer, ur flera intressanta perspektiv.

Stanley Greensteins profilsida

Läs mer och anmäl dig till Stockholm Explorative Talks