Anne Orford blir ny gästprofessor vid Juridicum

Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet har av Vetenskapsrådet utnämnts att stå värd för Olof Palmes gästprofessur 2024 som tilldelats den internationellt framstående forskaren Anne Orford, professor i internationell rätt vid University of Melbourne, Australien.

Porträtt
Professor Anne Orford är "utan tvekan en av de stora inom området" skriver OpinioJuris, som är en ledande blogg om internationell rätt utgiven i samarbete med den Internationella Juristkommisionen. Foto: Andrew Robertson

Anne Orford är professor i juridik och forskar samt undervisar inom områdena internationell rätt (folkrätt), internationell tvistlösning, internationell ekonomisk rätt och klimatförändringar vid Melbourne Law School i Australien. Hennes lista över vistelser som gästforskare har dock hunnit bli lång och för närvarande (2022-2023) är hon Visiting Fellow vid det australienska Department of Foreign Affairs and Trade.

Under de senaste två decennierna har professor Orford varit en tongivande forskare inom folkrätten. Hon har bland annat skrivit böcker om humanitära interventioner och andra insatser som har bidragit till att påverka tänkandet inom ett antal områden och discipliner, både inom och utanför akademin. Hennes senaste monografi, International Law and the Politics of History (Cambridge University Press, 2021), har hyllats av många som ett banbrytande och innovativt bidrag till forskningen på området.

Professor Orfords generalistiska bakgrund ger henne en unik förmåga att sammanfatta och tänka kritiskt om den utveckling som sker inom olika delområden av internationell rätt. Hennes forskning har utgått från social och politisk teori, rättsteori, historia, filosofi och politisk ekonomi för att utforska folkrättens utveckling och dess relevans för några av vår tids stora utmaningar - som livsmedelssäkerhet, inbördeskrig, humanitära kriser, global ojämlikhet, arvet från kolonialstyret och, för närvarande, klimatförändringarna.

Kommer utgöra en viktig resurs för flera lärosäten

Under sin forskningsvistelse i Sverige, från juli till december 2024, kommer Anne att vara stationerad som gästprofessor dels vid Juridiska fakulteten vid Stockholms universitet med koppling till Stockholm Centre for International Law and Justice, och dels vid Juridiska institutionen vid Göteborgs universitet. Där kommer hon att engagera sig i befintliga forskargrupper under ledning av professorerna Pål Wrange och Gregor Noll. Hon planerar även att hålla föreläsningar och leda forskningsseminarier vid de juridiska fakulteterna i Lund samt Uppsala.

– Jag är oerhört glad över att ha tilldelats Olof Palmes gästprofessur för att arbeta med ett projekt som kritiskt utforskar hur klimatförändringarna blir en säkerhetsfråga. Besöket är utformat för att kunna utgöra en form av samlingspunkt och resurs för forskare, praktiker och aktivister med gemensamma intressen i klimaträttvisa och internationell rätt, berättar Anne och fortsätter:

– Jag ser fram emot att bygga vidare på mitt decennier långa samarbete med banbrytande svenska forskare i Stockholm, liksom i Göteborg, Lund och Uppsala. Och jag är tacksam över att få chansen att tillbringa lite mer tid i Sverige, där jag - och min familj - alltjämt har blivit så varmt välkomnade av akademiska vänner och kollegor sedan mitt första besök 2005.

Om Olof Palmes gästprofessur

Olof Palmes gästprofessur inrättades 1987 av Sveriges Riksdag till minne av Sveriges tidigare statsminister. Det utses genom att Vetenskapsrådet varje år, med två års framförhållning, beslutar om en ny innehavare inom ämnesrådet för humaniora och samhällsvetenskap.

Syftet med Vetenskapsrådets bidrag till gästprofessorer är att ge universiteten möjlighet att utveckla ett område genom att rekrytera en internationellt ledande professor under en kortare period. Den som nomineras till gästprofessuren ska vara en internationellt framstående forskare med inriktning mot områden av betydelse för förståelsen av fred och konflikter i vid bemärkelse.

Citaten i artikeln är fritt översatta från engelska.