Eleonora Rosati får Adepi-priset 2022

Den spanska föreningen Adepi uppmärksammar varje år personer som gör ett särskilt utmärkande arbete för att försvara och utveckla immateriella rättigheter. I år tilldelas utmärkelsen till Eleonora Rosati, professor i immaterialrätt vid Stockholms universitet.

porträttbild
Professor Eleonora Rosati. Foto: Rickard Kilström / Stockholms universitet

Eleonora Rosati är professor immaterialrätt och föreståndare för Institutet för immaterialrätt och marknadsrätt (IFIM) vid Stockholms universitet. Hon har vid flera tillfällen utsetts som en särskilt inflytelserik person inom frågor som berör EU-domstolens tillämpning av immaterialrättsdirektiv och är författare till flera artiklar och böcker om immaterialrätt.

Eleonora är ytterst aktiv internationellt och har utarbetat rapporter och hållt föredrag för både WIPO, Europaparlamentet, Europeiska kommissionen, EUIPO och European Audiovisual Observatory, samt för byråer och organisationer så som ALAI, INTA, AIPPI, LIDC och ECTA.

Förutom att forska och undervisa vid Juridiska institutionen vid Stockholms universitet så är Eleonora även redaktör för Journal of Intellectual Property Law & Practice (Oxford University Press), gästprofessor vid CEIPI-Universitetet i Strasbourg, forskarassistent vid EDHEC Business School och associerad vid Centre for Intellectual Property and Information Law vid University of Cambridge. Hon skriver också regelbundet för den erkända bloggen The IPKat.

Läs mer om Eleonora Rosati

Om Adepi

Adepi är en spansk förening som arbetar för att försvara immateriella rättigheter och stärka den kollektiva förvaltningen av dem - särskilt i den digitala miljön.

Adepi 2022 Award kommer att delas ut till Eleonora Rosati, advokaten Juan Mollá López och organisationen OEI i Madrid den 21 september 2022.

www.adepi.net