Fri bok om lagföring i Sverige av internationella brott

Nu finns samtliga 21 artiklar från antologin ”Investigation and Prosecution in Scandinavia of International Crimes” - som är volym 66 i bokserien Scandinavian Studies in Law - fritt tillgängliga online.

Tennsoldater på en karta som omringat Iran
Som ”internationella brott” brukar man beteckna folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser. I Sverige har man bland annat väckt åtal för folkrättsbrott begångna i Iran 1988. Foto: Charles Wollertz/Mostphotos

Även om ingen av de skandinaviska länderna har haft väpnade konflikter på sin mark sedan andra världskriget, finns det för närvarande flera krigsförbrytare, vittnen och offer för grymhetsbrott i Skandinavien. Brotten har begåtts i olika situationer utanför Skandinavien och det är först på senare tid som utredningen och åtalen av dessa brott har fått tillräcklig uppmärksamhet.

I volym 66 av Scandinavian Studies in Law, "Investigation and Prosecution in Scandinavia of International Crimes", som publicerades i september 2020 så presenteras 21 artiklar om utredning och lagföring av internationella brott i Skandinavien. Artiklarna presenterar beslut och fall som prövats på nationell nivå på ett tematiskt sätt, genom att undersöka några övergripande frågor - till exempel i vilken utsträckning och hur internationella rättskällor beaktas och/eller tillämpas i de skandinaviska länderna och hur målen för den internationella straffrätten omsätts i praktiken.

Utgår från en svensk utgåva

bokomslag
Omslag till Investigation and Prosecution in Scandinavia of International Crimes.

Till grund för den engelska antologin ligger boken "Lagföring i Sverige av internationella brott" som har publicerats av Jure Förlag (red. Mark Klamberg, professor i folkrätt, Stockholms universitet). Alla bidrag som har publicerats fritt tillgängliga online är dock översatta till engelska för Stockholm Institute for Scandinavian Law's skriftserie.

Volymen är organiserad i fem delar: Introduktion, allmänna straffrättsliga principer och frågor, internationella brott, processuella frågor och jämförande utsikter. Ett flertal av bidragen är från forskare verksamma vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet, nämligen Mark Klamberg, Hevi Dawody Nylén, Fanny Holm, Axel Holmgren, Dennis Martinsson och Erik Svensson.

Huvudredaktör för skriftserien Scandinavian Studies in Law är Lydia Lundstedt, universitetslektor i internationell privaträtt.

Läs artiklarna från volym 66 i Open Access här

Om Scandinavian Studies in Law

Stockholm Institute for Scandinavian Law vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet, grundades 1956 med målet att sprida kunskap om skandinavisk rätt och rättsteori utomlands. För att uppnå detta mål publicerar institutet Scandinavian Studies in Law (Sc.St.L.), som är en bokserie med artiklar av skandinaviska akademiker och rättsexperter.

Varje volym av Sc.St.L fokuserar på ett specifikt rättsligt ämne och de flesta av artiklarna har aldrig tidigare publicerats.

www.scandinavianlaw.se