ISoR belönar uppsats om det skatterättsliga företrädaransvaret

Institutet Skatter och Rättssäkerhet (ISoR) har beslutat att tilldela Emilia Falk 2022 års uppsatsstipendium om 25 000kr för sitt examensarbete ”Det skatterättsliga företrädaransvaret. Särskilt om de subjektiva rekvisiten och befrielse från betalningsskyldighet”.

porträttbild
"Sammantaget är min konklusion att företrädaransvaret är behäftat med flera rättssäkerhetsbrister" skriver Emilia Falk i sin uppsats. Foto: Ingmarie Andersson (bakgrund) / Privat (porträttbild)

Institutet Skatter och Rättssäkerhet (ISoR) utlyser ett uppsatsstipendium varje år i syfte att uppmuntra studenter på juristutbildningen och inom affärsrättsliga magisterutbildningar att inrikta sig på rättssäkerhetsrelaterade skattefrågor. För år 2022 tilldelades Emilia Falk, tidigare juriststudent vid Stockholms universitet, för sin uppsats ”Det skatterättsliga företrädaransvaret. Särskilt om de subjektiva rekvisiten och befrielse från betalningsskyldighet”.

Handledare har varit Caroline Nordklint, universitetslektor i skatterätt.

Motivering från institutets hemsida:

"Rättssäkerhetsaspekter kring det skatterättsliga företrädaransvaret är ständigt aktuellt. Det visar Emilia i sitt examensarbete. Emilias undersökning har ett tydligt rättssäkerhetsperspektiv genom att bestämmelserna om det skatterättsliga företrädaransvaret analyseras och diskuteras i förhållande till grundläggande rättssäkerhetskrav, särskilt kravet på förutsebarhet. Undersökningen innefattar också ett intressant framtidsperspektiv sett i ljuset av de lagförslag om företrädaransvaret som lämnades i Företrädaransvarsutredningen. Ämnet behandlas på ett intresseväckande sätt och en läsare kan lätt följa med i den välskrivna texten.

Emilia identifierar flera rättssäkerhetsbrister och presenterar sin kritik mot den nuvarande regleringen och rättstillämpningen på ett nyanserat och välavvägt sätt. Enligt Emilia måste något göras för att företrädaransvaret ska bli rättssäkrare och hon förespråkar en förändring i enlighet med förslagen i Företrädaransvarsutredningen."

Läs uppsatsen här

Stipendie-seminarium

ISoR bjuder in till stipendie-seminarium fredagen den 20 januari 2023.

Vid seminariet kommer Emilia Falk att presentera sin uppsats och tillsammans med Teresa Simon Almendal, professor i finansrätt och prodekan vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet, att diskutera viktiga frågor kring företrädaransvaret ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Samtalsledare är Michaela Ribbing, styrelseledamot i ISoR och universitetslektor i offentlig rätt vid Stockholms universitet.

Se inbjudan här