Kelly Chen får stipendium från Hans Werthén Fonden

När Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och Hans Werthén Fonden delade ut årets internationella stipendier så tilldelades ett av dessa till Kelly Chen, universitetslektor i civilrätt vid Stockholms universitet, för postdoc-studier vid the Financial Law Institute, Ghent University.

Kelly Chen tar emot stipenidet
Kelly Chen, forskare inom allmän förmögenhetsrätt med särskild inriktning mot finansmarknadsrätt och universitetslektor i civilrätt, tar emot sitt internationella stipendium. Foto: Erik Kronberg

Hans Werthén Fonden delar varje år ut ett 15-tal stipendier för ett års vetenskapligt arbete på postdoc- eller doktorandnivå, MBA- eller LL.M-studier i en kvalificerad internationell miljö. Stipendiet är på mellan 100 000 – 200 000 kronor.

Kelly Chen, universitetslektor i civilrätt vid Stockholms universitet, är en av årets stipendiater och kommer att använda stipendiet för att möjliggöra att vara visiting fellow vid the Financial Law Institute, Ghent University, under ett års tid.

– Att ha fått Hans Werthén-stipendiet är en fantastisk uppmuntran att fortsätta med min forskning. Jag är mycket tacksam. Jag ser fram emot att vidareutveckla mitt arbete och lära känna nya kollegor på Financial Law Institute vid Ghent University, säger Kelly.

Alla stipendiaterna
Några av årets stipendiater. Totalt tilldelades 19 personer stipendium från Hans Werthéns Fonden för år 2022. Foto: Erik Cronberg

Om Hans Werthén Fonden

Hans Wertén Fonden delar varje år ut stipendier för ett års vetenskapligt arbete i en kvalificerad internationell miljö. Stipendiaten ska vara cirka 25–35 år, ha en akademisk examen helst lägst på masternivå men gärna doktorsexamen. Företrädesvis inom områdena teknik/naturvetenskap eller ekonomi/juridik. Någon typ av verksamhet efter examen, gärna några års forskningsverksamhet eller utvecklande arbetserfarenheter från näringslivet är meriterande.

Stipendiaterna utses av fondens styrelse, som består av Marcus Wallenberg (ordförande), Carl-Henric Svanberg, Marianne Feledy Werthén, Pam Fredman, Hans Stråberg, Victoria van Camp och Sara Mazur (suppl).

www.iva.se/om-iva/stipendier-och-priser/hans-werthen-fonden/