Nu kan du lyssna på Statsrättspoddens första avsnitt

I Statsrättspoddens två första avsnitt får vi höra vad som är tanken med podden, höra gästernas bästa tips till juriststudenter och träffa Elisabet Fura – tidigare domare i Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, chefs-JO, ordförande för advokatsamfundet, etc.

I Statsrättspodden diskuteras aktuella statsrättsliga ämnen tillsammans med inbjudna gäster, såsom till exempel domare, rättsexperter och advokater. I de samtal som förs beskrivs relationen mellan juridik och samhälle och växelverkan däremellan där juridiken både formar och formas av det samhälle vi lever i.

Podden finns där poddar finns. Den riktar sig i första hand till studenter men givetvis är alla med ett intresse för statsrättsliga frågor välkomna att lyssna. Podden finns även transkriberad.

Logotyp Statsrättspodden

Statsrättspodden på Spotify

Avsnitt 1

Intro, info och inlärningsteknik

I statsrättspoddens första avsnitt gästar Patrik Bremdal från T1-podden i Uppsala, Hedvig Bernitz och Kavot Zillén. Vad är tanken med podden? Hur kan podden användas i undervisningen, och hur är det tänkt att den ska användas? Och vilka tips har gästerna till studenterna? Samtalet leds av Julia Dahlqvist och musiken är gjord av Peter Bergström.

Avsnitt 2

Staten och minoriteter - Sanning och konsekvens

Elisabet Fura och Karin Åhman gästar statsrättspodden. Vi pratar bland annat om sannings- och försoningskommissioner, särskilt sannings- och försoningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset. Vi diskuterar även vilket ansvar staten har för minoriteter och minoritetsskydd - och juridiken är bra men den kanske inte alltid kan lösa allt.