Ny bok om barnets rättigheter

Antologin ”The Rights of the Child: Legal, Political and Ethical Challenges” är volym 7 i bokserien Stockholm Studies in Child Law and Children's Rights som utges av Stockholms barnrättscentrum vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet. Redaktörer är Rebecca Adami, Anna Kaldal och Margareta Aspán.

framsida på boken
Tanken om barnets rättigheter utgår från FN:s barnkonvention och handlar om att ta tillvara barns och ungas rättigheter och intressen i samhället. Foto (i bakgrunden): Zurijeta/Mostphotos

Hur kan man skydda de mänskliga rättigheterna för barn som föds utanför den nationella jurisdiktionen, med föräldrar som anses vara terrorister? På vilket sätt riskerar barn att diskrimineras i sina välfärdsrättigheter i Sverige när de behandlas som osynliga delar av en familj? Hur kan vi bedriva forskning om barns rättigheter inte bara på etiskt känsliga sätt, utan också med respekt för barn som rättighetssubjekt? Och hur skulle en teori om social rättvisa för barn kunna se ut? Detta är frågor som diskuteras i boken ”The Rights of the Child: Legal, Political and Ethical Challenges” genom studier från olika discipliner om barns mänskliga rättigheter internationellt, med särskilt fokus på förverkligandet av barnkonventionen i Sverige.

Redaktörer för denna volym är Rebecca Adami, Anna Kaldal och Margareta Aspán som också själva medverkar i boken med kapitel som "Childism – on Adult Resistance to Children’s Rights", "Children’s Participation in Legal Proceedings – Conditioned by Adult Views of Children’s Capacity and Credibility?" och "Article 31 – the Forgotten Right to Cultural Life and the Arts". Från Juridicum medverkar även Pernilla Leviner, Tim Holappa och Johanna Schiratzki.

Huvudredaktör för skriftserien Stockholm Studies in Child Law and Children's Rights är Pernilla Leviner, professor i offentlig rätt.

Ladda ned The Rights of the Child: Legal, Political and Ethical Challenges

Om Stockholm Studies in Child Law and Children's Rights

Den internationella skriftserien Stockholm Studies in Child Law and Children's Rights ger Stockholms barnrättscentrum ut i samarbete med förlaget Brill Nijhoff. Målet är att publicera aktuella analyser av hög kvalitet runt temat barn och ungdomars relation till det omgivande samhället, med en till två nya volymer per år.

Stockholm Studies in Child Law and Children's Rights huvudämne är juridik men också tvärvetenskapliga arbeten på temat har en självklar plats i serien. Författarna utgörs av internationellt framstående forskare från hela världen.

Styrelse och utgivna volmer