Ny bok om rättsvetenskapens uppgift och förutsättningar

I den nya antologin "Kreativitet, strategi och etik i rättsvetenskap" (Red. Leviner, Papadopoulou Skarp, Reichel) samlas forskare vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet, för att ge sin syn på rättsvetenskapens kärna och gränser samt de vägval som som en forskare står inför.

illustration med boken och blad
Kreativitet, strategi och etik i rättsvetenskap har publicerats med Open acess på LawPub.se av Stiftelsen Juridisk Fakultetslitteratur, februari 2023.

I den här boken problematiseras rättsvetenskapens uppgift och väsen. Fokus ligger på de eviga frågorna om vägval som varje rättsvetare ställs inför när det gäller teori, metod och material men också hur de påverkas av rättens och samhällets utveckling. En övergripande fråga är hur vi går från intuition och känsla för hur ett rättsligt problem ska hanteras, till ett medvetet och strukturerat sätt att identifiera och angripa forskningsfrågor.

I boken har forskare vid Juridiska fakulteten, Stockholms universitet, samlats för att ge sin syn på saken i kapitel som behandlar:

• Forskningsetik för rättsvetare
  • Rättsvetenskapens kärna och gränser samt vikten av att redovisa metodologiska och teoretiska ställningstaganden
  • Forskarens eget förhållande till sin uppgift, skrivprocesser och handledares roll.

Intressant för en bred målgrupp

Boken utgör kurslitteratur i doktorandkursen Kreativitet, strategi och etik i rättsvetenskaplig forskning, men riktar sig även till disputerade forskare i rättsvetenskap, liksom till övriga med intresse att förstå rättsvetenskapens uppgift och förutsättningar.

Författare i denna utgåva är Elisabeth Ahlinder, Petra Herzfeld Olsson, Claes Lernestedt, Pernilla Leviner, Frantzeska Papadopoulou Skarp, Jane Reichel, Teresa Simon-Almendal, Gustaf Sjöberg och Pål Wrange.

Ta del av boken på LawPub