Sjörättsbiblioteket bevarar betydande rättskällor genom digitalisering

Drygt ett år har nu gått sedan Sjörättsinstitutet vid Stockholms universitet påbörjade sitt arbete med att utveckla sin hemsida till ett digitalt sjö- och transporträttsligt bibliotek. Sen dess har amanuensen Hedda Brinklert skannat in över 13 000 sidor.

Johan Schelin står i Sjörättsbiblioteket med en bok i handen
Johan Schelin, professor i sjö- och transporträtt vid Stockholms universitet, är föreståndare för Sjörättsinstitutet och initiativtagare till att bygga upp en digital version av Sjörättsbiblioteket. Foto: Natalie Oliwsson

– Vi samlar in äldre nordiska standardverk på området och skannar dessa. Det rör sig om verk som har ett stort rättskällevärde för forskare och praktiskt verksamma jurister, men som har blivit allt svårare att få tag på, berättar Johan Schelin, föreståndare för Axel Ax:son Johnsons institut för sjö- och annan transporträtt vid Stockholms universitet.

Upplagorna som Johan åsyftar är ofta sedan länge slutsålda hos förlagen och de exemplar som biblioteken innehar börjar antingen bli fysiskt utslitna, eller har i värsta fall helt förkommit. Att säkerställa att de kommer vara fortsatt tillgängliga är av stort värde - inte enbart för svenska jurister och forskare, utan även för verksamma i våra grannländer eftersom rättsutvecklingen på sjö- och transporträttens område är i hög grad gemensam i samtliga nordiska länder.

Sliten av tidens tand. De äldsta årgångarna av rättsfallssamlingen Nordiske Domme i Sjøfartsanliggender trycktes redan i början på 1900-talet och klassas därmed som antika idag. Foto: Natalie Oliwsson

I arbetet med att samla in tillstånd från rättighetshavarna och skanna verken samarbetar Sjörättsinstitutet med den nationella stiftelsen för tillgängliggörande av juridisk litteratur samt Svenska Sjörättsföreningen. Projektet finansieras av Kerstin Wijk Broströms stiftelse och Kaj Pinéus forskningsfond.

Den praktiska mödan med att digitalisera verken görs dock här på Juridiska institutionen vid Stockholms universitet av institutets amanuens, Hedda Brinklert. Det är ett tidsödande arbete som kräver stor noggrannhet. Böckerna som ska skannas – vilket hittills varit årgångarna 1900 till 1921 av Nordiske Domme i Sjøfartsanliggender - består inte sällan på över 600 sidor. Av dessa får man inte missa någon.

– I grunden är det en fråga om rättssäkerhet. Närmare bestämt att bevara rättskällor till eftervärlden, säger Johan Schelin.

Är du nyfiken på projektet?

Besök gärna institutets hemsida och titta under fliken Biblioteket.

www.sjorattsbiblioteket.se

Text: Natalie Oliwsson