Stort EU-bidrag till forskning om mänskliga rättigheter

Forskningsprojektet HRJust, med deltagare från Juridiska institutionen vid Stockholms universitet, har tilldelats 3 miljoner euro från Europeiska kommissionens Horisont Europa. Projektet förväntas vara avslutat våren 2026.

Logo
Horisont Europa (eng. Horizon Europe) är EU-kommissionens stora forsknings- och innovationsprogram för 2021-2027, med en budget på över 95 miljarder euro.

Professor Laura Carlson och doktoranderna Paul Lappalainen samt Elica Ghavidal-Rostami från Juridiska institutionen, Stockholms universitet, deltar i Horisont Europa-projektet HRJust, "States' Practices of Human Rights Justifications: A study in civil society engagement and human rights through the lens of gender and intersectionality", som tilldelades 3 miljoner euro av EU-kommissionen i somras. Projektansvarig är Maria Grahn-Farley, för närvarande professor vid Leeds-Beckett University i England.

Totalt har HRJust 17 deltagande institutioner, från följande universitet: Stockholm, Göteborg, Lappland, Bern, Academia Sinica, Amsterdam, Rom, Trento, Haifa, Ustav Mezinardodnich Vstahu, National Cheng Kung, Taiwan och Maastricht.

Kontaktperson för HRJust är professor Laura Carlson. Foto: Privat

Projektbeskrivning

Rättfärdigande av mänskliga rättigheter - på engelska "Human Rights Justifications" (HRJ) - är enligt HRJust när stater använder mänskliga rättigheter för att motivera beslut. Regler för mänskliga rättigheter bygger däremot på antagandet att endast enskilda personer kan ha mänskliga rättigheter. De regleringsluckor som uppstår när staterna använder sig av mänskliga rättigheter för att motivera sina handlingar är därav tvåfaldiga, dels i regleringen av staternas användning av mänskliga rättigheter, dels i skyddet av de individuella mänskliga rättigheterna.

HRJust syftar till att utveckla en teori om mänskliga rättigheter och en process för ett systematiskt pågående engagemang för ett inkluderande engagemang i det civila samhället för jämställdhet och intersektionella frågor. HRJust ska identifiera luckor i regleringar och skydd av mänskliga rättigheter, vilket ska tjäna som underlag för våra rekommendationer till EU till stöd för ett multinationellt system för mänskliga rättigheter och främjande av transnationell demokratisk styrning.

HRJust kommer också att identifiera geopolitiska faktorer som påverkar staternas användning av mänskliga rättigheter. Detta kommer att göras genom fem länder: Sverige, Finland, Taiwan, Indien och Ukraina, genom tre åtgärder: dialog om mänskliga rättigheter, inkluderande demokratiskt deltagande och skydd av människorättsförsvarare: Covid, migration och klimat.

Om Horisont Europa

I det europeiska ramprogrammet för forskning och innovation, Horisont Europa, bygger EU vidare på arbetet med att stärka effekten av forskning och innovation som tar sig an de globala utmaningarna och nå FN:s hållbarhetsmål.

Programmet är till för alla typer av organisationer inom näringsliv, offentlig sektor, forskningsinstitut, universitet, högskolor, företag, industri och civilsamhälle. För att söka pengar inom programmet krävs normalt ett samarbete med andra organisationer eller universitet inom EU. Samverkan är nämligen en viktig aspekt som pekas ut för att nå målen för Horisont Europa.

Läs mer om programmet