Studenter från Stockholms universitet representerar Sverige i Bryssel

Sex studenter från Stockholms universitet reser till Bryssel den 2-3 februari 2023 för att representera Sverige vid Europeiska rådets simuleringsövning ConSIMium. "Jag ser fram emot att få en djupare förståelse för arbetet i EU:s råd", säger Hannah Bischoff, magisterstudent vid juridiska institutionen.

ConSIMium logo

ConSIMium är en simulering av Europeiska rådet där 27 grupper av studenter från alla EU:s medlemsstater får uppleva förhandlingarna mellan medlemsstaterna och beslutsprocessen på europeisk nivå på nära håll. Under två dagar, 2-3 februari 2023, ska studenterna förhandla och hitta överenskommelser om komplexa EU-frågor i form av en fallstudie som förberetts av EU. Arbetet kommer att utföras som om en verklig beslutsprocess inom EU ägde rum, där eleverna tar på sig rollerna som ministrar, statsministrar, ambassadörer, nationella experter etc.

Totalt 162 studenter (6 stycken per medlemsstat) och 27 nationella samordnare har valts ut på nationell nivå på grundval av överenskomna principer och kriterier. Sverige kommer i detta sammanhang att representeras av sex studenter från tre olika institutioner vid Stockholms universitet: tre från statsvetenskapliga institutionen, två från juridiska institutionen och en från institutionen för medievetenskap. De kommer att åtföljas av den nationella samordnaren Christian Antoni Möllerop, administrativ studierektor och T.f. administrativ chef vid statsvetenskapliga institutionen.

Representerar rollen som ordförande

Eleverna tävlar som ett lag, men har olika roller och deltar ensamma i de olika mötena. Mellan de olika mötena måste de uppdatera sina lagmedlemmar. Eftersom Sverige för närvarande innehar ordförandeskapet i EU:s råd kommer det att vara de svenska eleverna som ska moderera diskussionen.

- Mitt mål är att göra detta på bästa möjliga sätt, säger Hannah Bischoff, magisterstudent i europeisk ekonomisk rätt vid juridiska institutionen, Stockholms universitet, som har fått rollen som nationell expert. Hon fortsätter;

portrait
Hannah Bischoff. Foto: Privat

– Jag blev väldigt glad när jag blev nominerad till laget. Det ska bli intressant att lära mig mer om Europeiska rådet och att få en djupare förståelse för dess arbete. Jag ser även fram emot att få omsätta mina kunskaper om rådets förfaranden i praktiken. Därtill ska det bli fantastiskt roligt att träffa alla andra studenter från EU:s medlemsstater och att ha intressanta diskussioner ihop om det ämne som blir valt för simuleringen.

(Citaten från Hannah är fritt översatta från engelska)

OM CONSIMIUM

Årets upplaga av ConSIMium är den första. Det organiseras av Europeiska rådets generalsekretariat. Målet med evenemanget är att låta de studenter som deltar i erfarenheten få en bättre förståelse för medlemsstaternas roll i EU:s beslutsfattande, lära sig mer om hur EU:s institutioner fungerar (särskilt rådet), utveckla känslan av att tillhöra ett europeiskt projekt och få en inblick i framtida yrkesmöjligheter och inspiration för en framtida karriär inom den offentliga sektorn.

Mer information: