Vingestipendiet 2022 till uppsats om panträtt

2022 års Vingestipendium har tilldelats Anna Kireeva, juriststudent vid Stockholms universitet, för sin examensuppsats "Panthavarens förfoganderätt över pantsatta finansiella instrument – Särskilt om pantsättarens separationsrätt vid panthavarens insolvens".

Foto: LightField / Mostphotos

Varje år premierar Vinge framstående examensarbeten vid juristutbildningarna i Uppsala, Lund, Stockholm och Göteborg genom att dela ut Vingestipendet. Stipendiet delas ut till den student som skrivit den bästa affärsjuridiska examensuppsatsen vid respektive universitet under året.

Anna Kireeva har tilldelats Vinges uppsatspris för Stockholmsfakulteten för sin examensuppsats med titeln "Panthavarens förfoganderätt över pantsatta finansiella instrument – Särskilt om pantsättarens separationsrätt vid panthavarens insolvens". Handledare har varit docent Johan Sandstedt.

Stipendiesumman är på 19 000 kronor. De vinnande uppsatserna kommer att publiceras i skriften Affärsjuridiska uppsatser, som ges ut av Iustus Förlag.

Mer om Vingestipendiet